Reol til 2 x 128liters

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1839

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger rene-rasmussen - 29/04-2011 01:33 29/04-2011 01:33
Heysa Alle

Jeg havde åbenbart ikke andet at spekulere på, så derfor gik tankerne om at lave noget reol halløj til 2 x 128liters glasakvarier eller med aluliste for større støtte..

Det var en lille hurtig skitse

Der er lidt tanker jeg skal have afklaret, planen var at lave 4 stolper, derefter sætte en "pind" på fra front til bagside.. og så ovenpå dem ligge fra højre til venstre..

* hvilke dimensioner skal vi have fat i her..?

* Pladen nederst skulle bruges til at flade trykket ud med, problemet er sådan lidt at ved evt flytning aner man jo ikke hvor skævt gulvet er, så tænker en løsning med nogle indstillelige fødder og så noget plade igen..?

* Lys var planen at købe nogle armature Eksternt link http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1948&n=10 og så lave nogle opklappelige eller aftaglige front stykker og så eller faste hele vejen rundt og store nok til at nå til akvariets kant sådan at man ikke får lys ovenfra ud i rummet..

kom med alle faldgrupper osv.. det var lidt bare en hurtig tanke.. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Bølle Bob (Inaktiv) - 29/04-2011 06:29 29/04-2011 06:29
Det letteste og muligvis også billigste, er den kraftige reol fra Harald-nyborg. Køn er den ikke, men den klarer uden problemer 2x128 liter. Alternativt, forhandler planteimporten løse dele til reoler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger schlytter (Inaktiv) - 29/04-2011 10:11 29/04-2011 10:11
Jeg har brugt almindelige lægter til mine reoler, og det holder ganske udemærket..

Ingen plade på hylderne, dvs akvarierne står direkte på lægterne..

Lys; Jeg har brugt de billigere vådrums / udendørs armeturer fra harald skral til 89,- / 129,-

Har valgt at lave 20cm til låger, syntes det er en passende jøjde så man kan få hovedet ned i akvariet :P .. eller bare nogle rødder og lignende ;)

Opbygning:

Færdigt resultat:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger rene-rasmussen - 29/04-2011 12:36 29/04-2011 12:36
#2 desværre er den reol ikke lukke, og så tror at det bliver svært at få den godkendt :) og min nærrighed sætter lidt ind for porsa reoler ;)

#3 det er lige mig ;) hvodan har du lavet "krydsene" ? jeg ved så ikke om billeder snyder men synes ikke der er meget lys ned i.. hvordan sidder lågerne på? hvor højt oppe sidder den første hylde?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger silenthilldk (Inaktiv) - 29/04-2011 12:40 29/04-2011 12:40
En porsa reol vil du kunne få lavet sprit ny til 2x128 liters for omkring 1000 kr. hvis du blot selv gider banke den sammen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 29/04-2011 14:46 29/04-2011 14:46
Køb brugt porsa!
Træ er ikke billigt!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger schlytter (Inaktiv) - 29/04-2011 15:18 29/04-2011 15:18
Jeg har lidt lavt til loftet i den ene ende af stuen, så der er første hylde placeret 20cm over gulvet, på reolet i billede 1..
Den anden reol er der nogle lavere akvarier, samt højere til loftet, så der er 35cm op til første hylde..
Siden billedet er taget, er der lavet udtræks skuffer helt nede ved gulvet, så der kan stå 2stk 25Liters under hver hylde, til cory æg/unger eller andet småt :)

Har bare rejst 4 lægter lodret, og sat hylderne på med vinkel beslag..
Lågerne er bare sat på med små hængsler, og lavet af masonit plader som er malet sorte..

Billederne snyder lidt mht. lyset.. harald nyborg armaturene er ganske udemærkede til formålet..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger sølvpil (Inaktiv) - 29/04-2011 15:45 29/04-2011 15:45
schlytter skrev :
Jeg har brugt almindelige lægter til mine reoler, og det holder ganske udemærket..

Ingen plade på hylderne, dvs akvarierne står direkte på lægterne..

Lys; Jeg har brugt de billigere vådrums / udendørs armeturer fra harald skral til 89,- / 129,-

Har valgt at lave 20cm til låger, syntes det er en passende jøjde så man kan få hovedet ned i akvariet :P .. eller bare nogle rødder og lignende ;)

Opbygning:

Færdigt resultat:

Ser sku rigtig godt ud...proffessionelt lavet :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger rene-rasmussen - 30/04-2011 12:41 30/04-2011 12:41
#5 Det går ikke :) det er nu officielt ;) prøvede ellers hehe

#6 en brugt reol koster også penge jo, plus jeg skal måske kører et eller andet sted på sjælland for at finde den ;) benz er jo overhovedet ikke billigt mere ;) og jeg kan vidst få 45*95 tømmer rimeligt.. ca 5 pr m så tror stadigvæk der er lidt at hente..

#7 Perfekt :) har du brugt beslag med rib ? for er måske lidt nærvøs for 128liters pga et spænd på ca 80cm :S

#8 kan kun give dig ret.. virkelig godt banket sammen :)

Nogle der har idéer til fødder.. for tænker stillesko/skruer kommer til at se kejdet ud, hvis hjørnerne evt kommer helt op på 96x96mm stolpe :S så ville gerne ha fat i noget lavt bordben med lidt størrelse på ;)

mange tak for inputs so far alle sammen ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger schlytter (Inaktiv) - 30/04-2011 14:13 30/04-2011 14:13
#9 i princippet kan man nøjes med kun et beslag uden lægte på tværs.. vil dog fraråde det..
Hjørnerne bærer det meste af vægten..

Se fx et porsastel til 128L.. der er ingen ben i midten.. så længe det er i vatter, og der ikke opstår vridninger

Annoncører
Annoncører