Vandskift

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1851

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger marcopolo (Inaktiv) - 22/04-2011 21:02 22/04-2011 21:02
Lad os sige at man har 10 fisk (fuldt ud vokset) på 4 cm, de går i et 50 litter, de får skiftet 25% vand en gang om mdr.
man giver dem så 100 litter og køber ikke flere fisk, de får den samme mangde mad osv, skal man så stadig skifte vand en gang om mdr eller kan man godt nøjes med at skifte vand hver anden mdr....?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger xxkasper (Inaktiv) - 22/04-2011 21:29 22/04-2011 21:29
Øhh.... Der skal minimum skiftes vand en gang om ugen? Jeg er stået af :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 22/04-2011 21:34 22/04-2011 21:34

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 22/04-2011 21:57 22/04-2011 21:57
Det kommer jo and på hvilken fisk der er tale om!

Jeg er stor tilhænger af vand skift men kun hvis der er behov!
Behov skal ikke forståes sådan at der skal være syg eller døde fisk, men en del kan faktisk godt lide lidt gammel vand og så behøves du jo ikke skift!

Jeg holder guppyer og skifter vand 1-2 gang om ugen, det samme gør discos folk!
Men der er ikke et min. 1 gang i ugen for det er arts bestemt!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger xxkasper (Inaktiv) - 22/04-2011 22:31 22/04-2011 22:31
dennis langvad -

Det er muligt der er tale om at visse fisk godt kan lide "gammelt" vand som du kaldte det. Men der kommer stadig forurening og algeproblemer med sjældne vandskift. Desuden fjerner afføring jo ikke sig selv mig bekendt ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 22/04-2011 22:42 22/04-2011 22:42

Det er dit minimum, jeg gør modstand mod!

Jeg er, som jeg også skriver, stor tilhænger af hyppige vandskift!
Men man kan ikke sige at der bare skal skiftes vand hver anden dag og så er alt godt!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger xxkasper (Inaktiv) - 22/04-2011 23:10 22/04-2011 23:10

Jeg snakker heller ikke om vandskift hver anden dag, så hvor du har det fra ved jeg sku ikke lige :)
Og nej det er skam ikke kun mit minimum, men en lang rækkes minimum.
Om fiskene kan lide det eller ej, så er der stadig afføring og bakterier som skal fjernes. Det kan du ikke løbe fra. (Eller jo det kan du åbenbart :D )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Perfod (Slettet) - 22/04-2011 23:32 22/04-2011 23:32
Indlægget er rettet 22/04-2011 23:49 22/04-2011 23:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#2 rolig nu med dine vandskift.

Jeg skifter dog selv 1 gang om ugen , men jeg har da et familie medlem som skifter hver 2 mdr og han har absolut ingen problemer , han har malawi cichlider og en del bali hajer i sit akvarie..
Han har igen dødsfald og har aldrig haft det , fiskene trives og har aldrig været syge.

Hvad er din begrundelse for vandskift hver uge, evt dokumentation for at det er nødvendig ville være rart.

Det må sgu være en fra vandforsyningen herinde der prøver at prakke jeg noget på , for det ikke et "must" at skifte hver uge...

Har man akvarie med mange planter er det en god ide da det tilføre ny næring til planterne som selv gødning ikke kan bidrage med.

og en sidste ting kasper , afføring bliver til nitrat som er gødning for planterne , og ellers er der et filter der ordner den side af sagen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger marcopolo (Inaktiv) - 23/04-2011 09:20 23/04-2011 09:20
Lad os så sig at man skifter vand 1 gang om ugen, skulle 10 fisk (på 4 cm) så svine et 100 litter akvarie til lige så hurtigt som et 50 litter, når de før den samme mængde mad.
Om folk skifter vand 1 gang om ugen eller 1 gang om mdr, må være op til folk selv, jeg kan bare ikke forstå at mængden af vand i et akvarie ikke har nogen betydning??? *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 23/04-2011 09:34 23/04-2011 09:34
Hvad er minimum? Og så kan et ordenligt filter gør meget!

Og så gider jeg ikke slåse mere med dig for vi er jo dybest set enige! :P

Selvf. har mængden af vand betydning, men 50 eller 100L. gør ikke den stor forskel og er det fisk som godt kan lide at få skiftet vand er det en god ide at gøre en gang om ugen!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger marcopolo (Inaktiv) - 23/04-2011 09:42 23/04-2011 09:42
Tak..
Så det er lidt det samme for fisk med vand skift, som nogle mennesker har det med at få luftet ud i huset.... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 23/04-2011 09:48 23/04-2011 09:48
Selvfølgelig har mængden af vand ingen betydning! :D (næsten)

Det der dybest set har betydning, er mængden af ophobet nitrat. Det opstillede eksempel vil dog typisk medføre, at man kan skifte relativt mindre vand i det store akvarium. Skal man være helt sikker på om man skifter den "rigtige" mængde vand (ikke mere end nødvendigt, men heller ikke mindre) er man nødt til at måle på vandværdierne, og skifte vand når nitratophobningen kommer over det acceptable niveau, som kan variere fra akvarist til akvarist. Det er dog lidt omstændeligt, så de fleste skifter, for at være sikre, rigeligt med vand, hvilket også er smart nok, da der er en påviselig sammenhæng mellem nitrat og tilvækst af fiskene (mindre nitrat giver større tilvækst).

Eksemplet i #8 er godt; fiskene viser sikkert ingen tegn på problemer p.g.a. de sjældne vandskift
, men et lignende akvarium med hyppigere vandskift, ville med sikkerhed efter noget tid kunne fremvise flottere/større fisk ved en direkte sammenligning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger marcopolo (Inaktiv) - 23/04-2011 10:18 23/04-2011 10:18
Tak for et godt svar, det var noget jeg kunne bruge.. :)
Mit problem er tiden, så jeg havde tænkt på at anskaffe et store Akvare, da fiskene SKAL havde det godt, men bare ikke gider stå og smide 50-80 litter vand ud en gang om ugen, ved hjælp af spande..
Antallet af fisk i mit akvarie er lige meget, bare de har det godt og det er pænt at se på.
Så opgaven her er at kunne begrænse antallet af fisk, og finde ud af hvornår der er for meget nitrat i vandet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Perfod (Slettet) - 24/04-2011 11:59 24/04-2011 11:59
tror ikke der er noget man minimum skal skifte vand.

Jeg er så uheldig at jeg har fået mange maller unger fra mine ancistrus SP, jeg vil gætte på der lige nu går 140 maller unger i et 54 liters akvarie , de skal siges de er ca 1,5-2,5 cm og jeg skal jo af med dem , men de kniber lidt at afsætte så mange.
Men det korte og det lange er at der skifter jeg vand hver 2-3 dag samt jeg renser filter på trods af at det filter som er i akvariet er til et 200 liters akvarie og pumper 850 liter i timen.
Bunden og filteret kan bare ikke følge med alt det afføring ,så der skal gåes til den med vandskifte.

Jeg har så et 250 liters akvarie hvor der ikke er ret mange fisk i , og jeg tror sagtens jeg kan skifter vand hver eller hver anden måned uden det har nogen betydning , men jeg skifter dog hver uge på grund af mine planter.

Man kan også vende det om og sige vi går jo ikke i de samme underbukser i 2 mdr "det håber jeg da ikke".

så fiskene vil måske også godt have frisk vand , men det er bare min egen holdning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Bandage - 24/04-2011 12:58 24/04-2011 12:58
Jeg skifter efter behov, da jeg også har salt vand, tester jeg
Bare vandet engang i mellem, og da der pt, er 6 mindre fisk og 7maller, skifter jeg ikke vand en gang om ugen, men de har også 720 liter at hygge sig på, så forhold betyder meget, og jep et godt filter er en god ting

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Perfod (Slettet) - 24/04-2011 17:50 24/04-2011 17:50
#15 Ja med så få fisk behøver du jo ikke skifte ret tit , det er begrænset hvor meget der kan hobe sig op i 720 liter..

Annoncører
Annoncører