Nybegynder - 54liters

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2125

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger rene-rasmussen - 30/03-2011 18:05 30/03-2011 18:05
Hej AS

Jeg har i lang tid kigget med fra sidelinien, nu kom tiden endelig hvor jeg har besluttet mig for at starte et akvarie op..

Jeg føler mig meget "rodløs" hvis det er ordet for det.. mangler at kunne samle en masse tråde..

så regner med at vi starter med begyndelsen, hvilke overvejelser gør i selv når i starter ?

tænker bundlag fx, hvor langt når 25kg ? regner med at der er nok til 54liters.. men lad os sige en 5-7cm skående bundlag hvor mange cm2 vil det ca række til ?

planter hvor mange skal der til ? hvilke er nemme ?

fisk ? ved godt det er rimelig begrænset men alligevel hvlke ? tænkte selv lidt på molly (rød), guppy, rød neon, og nogle maller (pragtsmerling måske ?) hvor mange ?

Del ud af jeres kundskaber.. de bliver modtaget med kyshånd :)

og på forhånd undskyld hvis der kommer alt for mange dumme spørgsmål.. :) bær over med mig ;)

ellers ser jeg frem til vores konstruktive diskustioner og erfaringer :)

Mvh René

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger natteheks (Inaktiv) - 30/03-2011 18:32 30/03-2011 18:32
Indlægget er rettet 30/03-2011 22:09 30/03-2011 22:09 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

25 kg burde være mere end rigeligt til 54 l.
Pragtsmerling er for det første ikke en malle for det andet bliver den for stor til dit akvarie. Prøv at kigge artsbeskrivelsen på den. Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10836 . Maller kan blive et problem i et 54 l, for langt de fleste bliver for store og ellers er de flokfisk og så er man jo lige vidt. Men hvis det var for rengøring om at gøre vil jeg anbefale en flok Red cherry rejer.
Neon er en rigtig skidt fisk at starte op med. De er temmelig sarte med vandkvaliteten og som ny med et så lille akvarie som 54 l kan den være svær at styre. Mollyer og guppyer er derimod rimeligt lette men husk at tænke på at de yngler som rotter så du får meget hurtigt alt alt for mange. så du skal have mulighed for at komme af med dem. Prøv evt. at spørge din forhandler om han vil tage dem.
Anubias, vallisneria, Egeria densa, Microsorum Pteropus-Javabregne og diverse cryptocoryner er lette at starte op med og kræver ikke særligt meget. Mht antal ville jeg sige jo flere des bedre :D Mindst en otte -ti stykker og gerne flere.
Hvis du læser artiklerne i nedenstående link, skulle du være rigtig godt klædt på til en god start på en herlig hobby. Held og lykke med det og husk intet spørgsmål er for dumt :D
*doh* *doh* Glemte at indsætte linket. hermed rettet :D
Internt link http://www.akvariefisk.dk/article/?Type=27

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Smedegaard (Slettet) - 30/03-2011 18:41 30/03-2011 18:41
Hej Rene, velkommen i hobbyen :)

Jeg startede selv op med et 54 liters akvarie hvor jeg begik en typisk nybegynder fejl, og det er at købe mange forskellige fisk, i stedet for at holde sig til så få arter som muligt. Jeg havde både sværddrager, albinofrøer, guppyer, sugemaller, snegle, kuhli-ål osv osv.

Mit råd til dig er derfor at vælge så få arter som muligt. Vælg også nemme arter, gode begynderfisk kunne være platyer og/eller guppyer. Sugemaller (ancistrus), røde kirsebærrejer (RCS). Fiskene skal også tilføres akvariet lidt efter lidt indtil bakteriekulturen kommer op og køre i pumpen. Husk også at skifte masser af vand i den første tid.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 30/03-2011 20:37 30/03-2011 20:37
Hvis vi siger at grus vejer sådan ca. 1800kg/m3 så skal du bruge:
0,6m*0,3m*0,06m=0,0108m3 (gennemsnitstykkelse på 6cm)

1800kg/m3*0,0108m3=19,44kg

Som nævnt ovenfor: lad være med at købe for mange forskellige arter, det bliver rodet, og så meget plads er der heller ikke i et 54L akvarie.

Hvis man er typen der nyder at sidde og tjekke fiskelister ud ved de forskellige forhandler, så er det "bare" at slå de forskellige fisk op under artsbeskrivelserne her på siden og se om det er nogle der egner sig til akvarier. Så slipper man for at forelske sig i en eller anden fisk som man ikke kan få fat i :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger rene-rasmussen - 30/03-2011 20:39 30/03-2011 20:39
jamen så dropper vi da i hvert fald pænt pragtsmerling ;) hvis vi så tager eksemplet i form af en leopard pansermaller (Corydoras julii) ? hvor mange skal der så til at holde et aqua i denne størrelse ?

vi dropper neon. hvad hvis vi snakker en vildform af guppy de er pæne og lidt neon agtige ? hvordan skal sammensætningen være ? antal hun/han ?

Anubias, vallisneria synes jeg godt om.. så tænker på at starte med 10 stk's kan man godt klare sig med noget nethandel her eller skal de være "friske" ?

synes ikke om rejerne.. eller rejer generelt (umiddelbart) og ancistrus bliver de ikke for store ?

mht opstart.. hvor meget er masser af vand og hvor lang tid er den første tid ? snakker vi 1/3 ud en gang om ugen ? i ca 4 uge fx ??

tænker på hvad med filterpumpen ?? hvor tit skal den svamp i denne skylles ? selvfølgelig i akvarievand ;)

Tak for jeres svar so far ;)

Mvh René

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kenkbh (Inaktiv) - 30/03-2011 20:51 30/03-2011 20:51
Ang maller, så vil jeg foreslå en lille flok på 4 eller 5 af otocinclus affinis. Det er en meget livlig,sjov og nem malle som du helt sikkert vil nyde i dit akvarium :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger rene-rasmussen - 30/03-2011 21:07 30/03-2011 21:07
ken.. jamen er vi ikke ude i problemer med størrelsen her ? for hvis jeg ellers har fattet idéen står der min 80liters bajle.. og det gik jeg også ud fra med de andre.. ret mig hvis jeg har misforstået det ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger scn - 30/03-2011 21:14 30/03-2011 21:14
du kan godt købe planter over nettet, kig eks her, både holdning til at sende planter samt lidt links til butikker:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1136346
læg mærke til indlægget der nævner at han bør købe noget bundgødning hvis han vil have planterne til at vokse godt.

jeg renser min filterpatron når jeg kan se at vandudstrømningen falder (har den i overfladen for at undgå en hinde.)

hvis du er i Københavnsområdet kunne du med fordel kigge lidt på neonfisken.dk , planteinporten.dk og akvarieudstyr.dk de har en del sjove maller.

de 80L der anbefales til affinis er nok lidt højt sat: Eksternt link http://www.aquahobby.com/gallery/e_oto.php Der nævner de 40L
Her: Eksternt link http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile76.html anbefaler de en akvarielængde på mindst 40cm

Der er altid forskellige meninger om hvor store akvarier skal være til forskellige arter. Den nævnte fisk ser jeg ingen problemer i at have i et 54L akvarie

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger kenkbh (Inaktiv) - 30/03-2011 21:31 30/03-2011 21:31
Jeg tror også at de 80L er lidt højt sat, jeg har selv 4 stk i mit 54L akva, de stortrives og bevæger sig overalt i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger famkold (Inaktiv) - 30/03-2011 22:25 30/03-2011 22:25
i et nyopstartet akvarium skal man start med nogle hurtig voksne planter.

Prøv at kigge lidt på tropica's h-side. Eksternt link http://www.tropica.dk/forside.aspx De har nogle fine forslag til indretning af akvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger rene-rasmussen - 31/03-2011 07:33 31/03-2011 07:33
tropica's side er jo virkelig "the holy bible" nøjs den er cool

jeg prøver og kigge på dværg sugemalle her senere i dag ;) så ser vi.. og så skal jeg finde nogle vilde guppy'er..

så er spørgsmålet bare hvordan forholdet mellem dem skal være.. regner med vi snakker 5 maller og så 2 guppyhun og en han ?? måske

hvordan med planterne ?? skal man fjerne alt det glasuld de gror i ? med eller uden plastpotte ? ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger kejak - 31/03-2011 09:05 31/03-2011 09:05
Eksternt link http://www.porsa.dk/products/belysning/ledlys/ledstripkoldhvid08w...

det her er billigere og nemmere.
men deres makemake til at lave baggrunde af er rimelig billig og så kan man få farver til :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger famkold (Inaktiv) - 31/03-2011 13:36 31/03-2011 13:36
prøv at se denne video fra tropica. Eksternt link http://www.tropica.dk/raadgivning/tropica-abc/vdo-tips-og-tricks.... så er du klæt på til at plante B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger kenkbh (Inaktiv) - 31/03-2011 15:55 31/03-2011 15:55
Ang. fisk til dit akvarie så er der nogle ideer her du måske kan bruge :)
Eksternt link http://www.neonfisken.dk/index.asp?ArtId=6965&ActiveMenu=7854

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger famkold (Inaktiv) - 31/03-2011 17:27 31/03-2011 17:27
#11 Jeg har en tråd kørende om dværg sugemallen (Otocinclus affinis), der er god viden at få, som ikke står i artsbeskrivelsen. Det vil sige jeg har stillet spørgsmålene og dygtige akvarister her på siden er kommet med svarene B)

Oto'er med turbo Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1256439

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger rene-rasmussen - 02/04-2011 20:17 02/04-2011 20:17
Jeg må rette en stor tak til folkene der har brugt deres tid på at hjælpe mig..

Jeg har lagt et par shots op af hvad jeg har fået lavet.. gider i sige hvad i synes ??

Jeg synes 10-12 planter blev lige meget nok, så har prøvet at starte med 5 og så se om de ikke kommer til at fylde ok i den lille kasse :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger natteheks (Inaktiv) - 02/04-2011 22:37 02/04-2011 22:37
Haha okay hvis du synes det ser voldsomt ud med fem planter så prøv at se mit det ene :D . Jeg er nok lidt en plantenørd for der kan bare ikke komme grønt nok i baljen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger rene-rasmussen - 02/04-2011 22:49 02/04-2011 22:49
Natteheks : Nøjs der er gang i det grønne :) du har jo rimelig mange.. men hvis vi sammenligner så er dine jo også groet mere end salgstadiet ? og det gør min også sådan at der kan blive lidt mere busket ;)

Annoncører
Annoncører