Jep, så skete det igen...

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 2057

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kalamazoo (Inaktiv) - 04/03-2011 21:36 04/03-2011 21:36
Mallefar ligger på æg igen. Opdagede æggene fra sidste kuld var klækket 12/2, og de blev flyttet til et 45l med mallefar til de var ude af hulen. Så flyttede jeg mallefar tilbage til 250l, hvor han har gået i knapt 14 dage med fruen... Da han har haft stor interesse for hulen i et par dage og hun har virket lidt småfed på mavsen tænkte jeg det nok var tid igen. Igår så jeg æggene, og det er såmænd fint nok.

Har flyttet hule og farmand til 45l igen hvor sidste kuld går og hygger sig, men er bekymret for om der bliver lidt 'crowded' når det nye kuld klækker? Der er ca 25 blandet albino og alm ancistrus på nu ca 2 cm, hvor hurtigt når de 3-4cm størrelsen?

Dernæst er jeg bekymret for om æggene overhovedet klarer flytnigen. Der er en lille temperaturforskel på ca 1 grad i de 2 akvarier, som jeg dumrian først opdagede efter flytningen. Jeg er forberedt på de ikke klarer den, men håber selvfølgelig.

Men hvad tror i?

MVH
Nanna

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger maler1 (Inaktiv) - 04/03-2011 21:49 04/03-2011 21:49
Indlægget er rettet 04/03-2011 21:52 04/03-2011 21:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 1 æggene skal såmen nok klare flytningen, jeg flyttede engang æg uden mallefar og de klækkede alligevel :) . Men pas på hannen ikk går død i alt den passen æg og unger, giv ham en pause ind imellem :)
Hov og det med temperatur forskellen tror jeg heller ikk har noget at sige, jeg flyttede mine fra et akvarie med varmelegeme i, til et akvarie uden varmelegeme

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger yuer (Inaktiv) - 04/03-2011 22:02 04/03-2011 22:02
hæhæ, en flittig mallerfar :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kalamazoo (Inaktiv) - 04/03-2011 22:05 04/03-2011 22:05
Puha, jeg blev helt nervøs. Han passer skam stadig på, så de 'lever' endnu.

Ja han skal have nogle pauser mellem alt det æghalløj, men har et lille problem da jeg kun har de to akvarier jeg har (ik plads til flere). Synes det er synd en malle skal gå i sådan et lille akvarie i længere tid end højest nødvendigt, så derfor røg han tilbage til hende... Er det så i virkeligheden bedst at lade ham blive med ungerne i en uges tid (eller mere) efter de er svømmet fra reden?

Hans pause var jo denne gang ca 14 dage, er det for lidt?

Puha, vil jo ham det bedste...

Nanna

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Schreiber21 (Inaktiv) - 04/03-2011 22:22 04/03-2011 22:22
Giv ham gerne et par uger sammen med sine små børn :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger maler1 (Inaktiv) - 04/03-2011 22:24 04/03-2011 22:24
# 4 jeg ved ikke hvor lang pause der skal til, men når de først er kommet igang med æg-lægning er de næsten ikke til at stoppe igen :D :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kalamazoo (Inaktiv) - 04/03-2011 22:29 04/03-2011 22:29
Nej det er der jo noget der tyder på Hahaha :D :D :D :D Det er jo også hyggeligt nok, men om vi kan huse alle de små unger, er jo det næste spørgsmål.

#5 Hermed noteret, han får en pause med de små så :) :)

Er der egentlig noget forslag til filtertype til malleynglen? Lige nu kører der et sølle VitaTech der fulgte med startsættet, men det fungerer indtil videre udemærket. Har puttet nylonstrømpe på indsugningen. Ser super dumt ud *rødmer* men i det mindste ryger de små ikke ind i filteret...

Det sidder tæt på overfladen og giver godt med flow i akvariet, og RCS har også vænnet sig til strømmen, men når der kommer flere maller skal der jo nok et bedre filter i... Ved ikke helt hvilken type der er bedst, der er jo så mange...

Nanna

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Schreiber21 (Inaktiv) - 04/03-2011 22:33 04/03-2011 22:33
Dit filter er fint nok :)

Du nævnte selv at du ikke har plads til flere akvarier. Så skal du måske overveje at stoppe din malle produktion indtil du kan begynde at sælge ud. Ellers bliver der noget trængt i dine akvarier. Husk omhyggelig rengøring da de sviner en del.

Held og lykke med de små :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kalamazoo (Inaktiv) - 04/03-2011 22:43 04/03-2011 22:43
#8 Det er lige det jeg mener, de kan jo kun stoppes ved adskillelse. Men han må bare blive i det lille akvarie til der er plads til flere små. Der bliver støvsuget og skiftet vand mindst hver anden dag, for det meste før. Så rengøringen bør der være styr på, men ellers tak for tippet ;) Og i øvrigt tak for den sidste bemærkning :)

Nogen der ved hvilken alder de ca har når de er 3-4cm?

Nanna

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Hr-Larsen (Inaktiv) - 05/03-2011 01:57 05/03-2011 01:57
aller afhænger af hvor ofte man fodre og mængde :o nu hurtigere de vokser nu yngre bliver de sådan er det med akvarie fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kalamazoo (Inaktiv) - 18/03-2011 16:47 18/03-2011 16:47
En lille opdatering til de interesserede :)

Ungerne fra første kuld er nu 2-2½ cm og hygger sig gevaldigt. De nye små er ca uge gamle og et par af dem er allerede stukket af fra hulen. Men mallefar passer stadig på rigtig mange inde i hulen. Der er nu ca 30 af de store, og gud ved hvor mange nye små i hulen.

Planen er nu at mallefar må blive ved ungerne i et par uger, indtil de største kan 'genhuses', forhåbentlig i andres akvarier end mine :D :D På den måde får vi forhåbentlig ikke flere nye små lige med det samme.

Nanna

Annoncører
Annoncører