Det der med elefantfisk....

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2587

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kalamazoo (Inaktiv) - 22/01-2011 21:56 22/01-2011 21:56
Hej

Min kæreste og jeg har en lille diskution igang, om vi skal have elefantfisk i vores 250 selskabsakvarium. Jeg har brug for hjælp til gode grunde til hvorfor vi ikke skal have disse fisk gående.

Jeg har på ingen måde lyst til at vi skal have elefantfisk i vores akvarium, og der er der flere gode (synes jeg selv) årsager til.

1. De er krævende, og jeg har læst de er svære at få til at trives så de lever et helt fiskeliv. Vi har ikke tid til at tage andre særlige hensyn til nye fisk i vores nuværende akvarium, så hvis der skal andre fisk til, skal det være nogle der kan klare at leve under nuværende forhold. (Fx andet bundlag, særlig vandkvalitet osv kan blive for stor en opgave for os :( )
2. De skal gå i grupper på mindst 6 stk, pga af hieraki og kommunikation med det elektriske system. Han vil bare have 2.
3. De bliver meget store, for store efter min mening, til et 250 liters, især hvis man er oppe i 6 stk. Vi har i forvejen 25 andre fisk også at tage hensyn til. Se min profil for at se hvilke.
4. Jeg mener vi er nået den mængde fisk i akvariet der er plads til, og at putte flere store fisk i vil være synd for alle fisk.

Jeg har brug for nogle skarpe akvarister der kan give mig endnu flere gode grunde til hvorfor det ikke lige skal være elefantfisk eller bali-hajer (har han også snakket om) der skal i akvariet. Jeg synes slet ikke der skal flere i, for bestanden er passende i forhold til størrelsen. Men han drømmer altså om nogle større fisk der kan puttes . Hvad kunne være en mulighed hvis vi går af med nogle af de nuværende fisk?

For at gøre en lang historie kort er akvariet oprindeligt fælles, men da det er mig der varetager det praktiske arbejde og han bare synes det er pænt at kigge på, synes jeg ikke det er fair at vælge så en krævende fisk og smide i, bare fordi han synes den er sjov.

Jeg er slet ikke ude på at gøre jer til dommere i denne diskution, men vil gerne vide om jeg er helt galt på den, eller om jeg reelt snyder min kæreste for at eje et par fisk han går og drømmer om.

Nanna

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lindvang (Inaktiv) - 22/01-2011 22:15 22/01-2011 22:15
Den største udfordring som jeg ser det bliver helt klart pladsen, elefantfisken bliver op til 23 cm og med minimum 6 styk i den størrelse er der bestemt ikke plads til ret meget andet i 250 liter...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kalamazoo (Inaktiv) - 22/01-2011 22:17 22/01-2011 22:17
Lige min pointe, men den bider han ikke på for 'fiskehandleren sagde der var plads....'! *doh*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger natteheks (Inaktiv) - 22/01-2011 22:18 22/01-2011 22:18
Næh hvis det er dig der passer akvariet må han nøjes med at spørge pænt og acceptere et nej. Han kan næppe forlange at du skal skille dig af med fisk i har valgt sammen for at gøre plads til nogle andre der vil påføre dig ekstra arbejde og som du ikke vil have. Balihajer er meget pladskrævende for det er en svømmeglad aktiv fisk og selv et 400l vil jeg mene er alt for småt. Ellers må han jo købe sit eget og huske selv at passe det også.

Annoncører
Annoncører