Pods - refugium

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2786

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fap (Inaktiv) - 26/12-2010 22:42 26/12-2010 22:42
Hej saltvandsnydere,

Jeg leger lidt med tanken om et refugium, så jeg håber nogle har lidt erfarring med dette.

Det er min ide at have et refugium som supplement til sumpen, alså seperat fra sumpen.

Hoved-ideen med det stille vand i refugiumet skulle være at udvikle PODS til livet i hoved-akvariet, men er det nødvendigt ? (ønsker mange fisk).
Side gevinst ved refugium :
1) Ekstra fjernelse af nitrat og fosfat via makroalger, for eksempel Caulerpa og chaetomorpha ?
Jeg regner med en skummer der kan rense 5 x akvarium volumen pr. time, så vil Caulerpa og chaetomorpha give mere arbejde end de vil gavne ? og har de indvirkning på udvikling af PODS ?
2) Forskudt lystid på refugiet, så det er tændt når hovedlyset er slukket. Dette skulle være med til at stabilisere pH-værdien ????

Jeg er lidt skeptisk, så jeg glæder mig til at høre om jeres erfaringer B)

Med venlig hilsen
Frank

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/12-2010 12:18 27/12-2010 12:18
Elsker din signatur..... Gud jeg er klog altså :P

Selv går jeg med lignende tanker, de udspringer sig i at jeg har en lille DSB i min sump med netop Caulerpa og mine kiruger bare elsker Caulerpa. Desuden ville endnu en balje løse et problem jeg har med min Ozon-reaktor. (anden tråd)

Min ide er et ret stort refugium, der er delt op i 3.
1) Skummer, Ozon samt vand ind fra DT
2) DSB med chaetomorpha
3) Miracle Mud med Caulerpa

Refugiet skal have belysning 24/7 på nattetid ville jeg som du er inde på banke op en HQI lampe eller noget, med HQI kunne man have en frag-tank på købet :-)

Skeptisk, nej!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fap (Inaktiv) - 27/12-2010 13:32 27/12-2010 13:32
Lydder som et spaendende project.
Tror du ikke vandgennemstroemningen bliver for stor til at udvikle PODS, naar dit refugium er i samme balje som din skummer ?
Eler har du nogle smarte ideer gemt i aermet :P

Har lige brug for lidt oversaetlelse *rødmer* :
DSB ???
DT ???

Klipper du bare dine Caulerpa og fodre dine kiruger med det ?

Mange tak for et godt svar.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/12-2010 18:38 27/12-2010 18:38
Problemet er pladsen...... Men jeg overvejer det rigtig rigtig meget.

DSB, Deep Sand Bed eler en dyb sandbund, søg her på siden :-)
DT, undskyld jeg er en doven hund og har læst på for mange engelsk språget sider, DT = Display Tank eller "visnings akvarie"

Caulerpa jo jeg hiver bare en tot af og smider i DT (lol) ikke dem alle er lige glade for Caulerpa men visse ser ud som kuglefisk efter :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/12-2010 18:51 27/12-2010 18:51
Læste ikke dit indlæg ordentligt *rødmer*

Til PODS ville jeg aldrig lave et refugium men et stort refugium har mange fordele bortset fra det.
Du kommer aldrig at kunne "yngle" nok PODS til at holde en god stand til fiskene. Der er desuden få fisk der er så speceliaseret på fodder at de bare tager PODS, LSD fisken er dog en undtagelse og de skal efter min mening ikke holdes i nystartet (12 mdr) eller små (400 liter) akvarier. Dine fisk skal desuden helst leve af Pellets.
Vil du lave det lidt lyx i baljen kan du lærer at yngle artemia.

Beklager var så hooked på at en skulle udleve mit lille projekt :-)

//Thomas

Annoncører
Annoncører