Pumpe/filter

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1931

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lucasx17 (Inaktiv) - 17/12-2010 22:02 17/12-2010 22:02
Indlægget er rettet 17/12-2010 22:02 17/12-2010 22:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg har altid kaldt det pumpe men nu bliver jeg forvirret når nogen siger "filter". er der forskel, eller er det det samme

for eksempel: Luftfilter - luftpumpe, spandfilter - spandpumpe.. er der overhovedet en forskel? hvad siger i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jery (Inaktiv) - 18/12-2010 00:12 18/12-2010 00:12
Der hersker en udbredt form for begrebsforvirring og forkortelsesiver her på siden.
Luftpumpe, internt filter, eksternt filter må være hovedgrupperne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger plindboe (Inaktiv) - 18/12-2010 00:21 18/12-2010 00:21
Indlægget er rettet 18/12-2010 00:25 18/12-2010 00:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Som jeg forstår det:

En luftpumpe laver ikke andet end at pumpe luft, så man får bobler i vandet. Et luftfilter er en luftpumpe hvorpå der er sat filtermateriale, og luften driver vand igennem filtermaterialet så bakterierne kan nedbryde ammonium/nitrit.

Det er den samme forskel ved powerhead/indvendigt filter, hvor et powerhead alene kun skaber vandcirkulation, mens et indvendigt filter består af filtermateriale der er sat i forbindelse med et powerhead så vandet ledes igennem filtermaterialet.

Alle spande tilsættes vel filtermateriale, så når folk taler om spandfiltre og spandpumper taler de nok om det samme, så i modsætning til de overstående bruges termerne her om det samme apparatur.

Peter :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 18/12-2010 00:28 18/12-2010 00:28
Indlægget er rettet 18/12-2010 00:30 18/12-2010 00:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tjah, jeg er af den overbevisning at begge begreb er korrekte. En pumpe er vel en anordning, som flytter vandet, mens et filter er en anordning, som filtrerer. Men der er ikke meget fis ved et filter, uden en eller anden form for pumpeanordning, som kan flytte vandet igennem filteret.

Så.. Et filter er et filter, og en pumpe er en pumpe, og når man så kombinerer begge dele i en anordning, hvad får man så?? En filterpumpe?? Et pumpefilter?? Som sagt, så er jeg under indtryk af, at begge begreb er korrekte, så kald det lige hvad du vil, i den rette sammenhæng, så skal folk nok forstå hvad du mener. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 18/12-2010 09:21 18/12-2010 09:21
Jeg vil sige det sådan, at hvis der kommer en person ind i min forretning og siger han skal have en pumpe, så kan jeg bare sige ja, se spørgende på ham, og spørge, hvilken slags pumpe. Det samme med ordet filter. Der findes flere typer af filter, men oftest sidder der en pumpe fast på et filter. Og så er der mange der kalder det for filterets motor.
Ordet filterpumpe siger heller intet om hvad man vil have. Hvis en kunde spurgte efter sådan en i min forretning, så ville jeg tro at kunden havde et spandfilter, hvor pumpen var gået i stykker, og han ville have en ny pumpe til hans filter. Men jeg ville under alle omstændigheder spørge yderliger ind til hvad kunden skal bruge.

En pumpe kan være en luftpumpe eller en vandpumpe, og bare flytter luft eller vand.
Et filter er en anordning der renser vand.

De mest kendte filtre til akvarier er indvendige filtre (med pumpe) og de udvendige spandfiltre (med pumpe). Og når de omtales så er det bare som indvendigt filter eller spandfilter. Ud over disse findes der f.eks. hængefiltre og måttefiltre. Måttefiltre kan trækkes af luftpumpe eller cirkulationspumpe.

Et powerhead er bare en vandpumpe. Forskellen på de gamle pumper, og mange af dem man i dag kalder powerheads er, at pumperne oftest kan løfte vandet et stykke lodret (løftehøjde), mens de nye powerheads med et dansk ord er cirkulationspumper, som kan skabe bevægelse i vandet i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lucasx17 (Inaktiv) - 18/12-2010 10:53 18/12-2010 10:53
okay tusind tak for hjælpen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Lucasx17 (Inaktiv) - 18/12-2010 10:53 18/12-2010 10:53
okay tusind tak for hjælpen :D

Annoncører
Annoncører