Bøgeblade - hvad og hvordan gør i??

Postet under : Akvariesiden.dk - Dekoration
Visninger : 3758

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger louisevp (Inaktiv) - 27/09-2010 13:45 27/09-2010 13:45
var i skoven i går og så at de første bøgeblade er ved at visne og falde af, så samlede mig en lille pose af dem, de er næsten helt tørre, men lidt fugt vil der jo være.

spørgsmålet går så på om man kan bruge dem i akvariet direkte fra skoven, eller om de skal ligge et sted og tørre noget tid? eller behandles(???)

et andet spørgsmål er om de er lige så gode som Terbang blade, eller måske bedre? eller helt andre egenskaber, altså skal jeg bruge enten eller eller i kombination? :)

håber der er nogen som har samlet blade selv før og ved bedre end jeg :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger gorm (Inaktiv) - 27/09-2010 13:52 27/09-2010 13:52
Jeg har samlet blade nogle gange. det eneste jeg gør er at sprede dem ud i et tyndt lag over nogle aviser i nogle dage så de bliver helt tørre. Her efter er de klar til at komme i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Dahl1 (Inaktiv) - 27/09-2010 14:27 27/09-2010 14:27
Jeg samler dem også og tørre dem på aviser. Lader dem ligge i en uges tid, så er det fint. Herefter kommer jeg dem i åben plastik bøtte. Husk lad værre med at lukke den helt tæt, hvis der skulle være lidt fugt tilbage i bladene.

Jeg er endnu ikke færdig med at teste med mine blade, så har ikke noget svar endnu. Dog er der mange blade du skal passe på med, men bøgeblade er fint.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 27/09-2010 14:39 27/09-2010 14:39
Sørg for at det er visne blade. Skal du opbevare dem, er det vigtigt, de er HELT tørre, da der ellers er risiko for, at de vil mugne, hvis du f.eks. finder på at opbevare dem i en plasticpose indtil brug. Kig lige efter at de ikke er overbegjort i fuglehøm-høm osv. Ingen behandling af bladene. Vil du undgå den brune farve de afgiver, kan du dog lægge dem i vand forinden i nogle døgn - de vil så samtidig synke til bunds. Men mange fisk får en ret så meget flottere farve, når vandet bliver lidt thefarvet :) Ydermere er bladene fyldt med mikroorganismer, som hjælper til med et godt miljø i akvariet, så også derfor vil jeg synes, bladene skal i "rå". Mange fisk (og yngel) elsker at svømme rundt i bladene og søge føde eller gemme sig. Du kan også bruge visne egeblade, tørrede ellekogler, kviste og grene af samme... og ikke at forglemme hassel. Jeg har endda læst om fisk, der foretrækker at lægge deres æg på netop egeblade. Nogle coryfolk bruger også bladene i forbindelse med klækning af fratagne æg. Terbangblade ved jeg ikke hvad er... Men du kan også bruge ketapangblade / katappablade - disse skulle endda også være kimnedsættende! Hvis du "kun" har almindeligt hanevand i baljen, behøver du ikke tænke på påvirkning af phværdien.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Heiberg (Inaktiv) - 27/09-2010 14:43 27/09-2010 14:43
Jeg plejer lige at koge dem lidt og skylle dem, så der ikke kommer alt muligt halløj med.
Hvis der er mange tørrer jeg resten, så jeg har et lille lager.

Ang. andre blade har jeg ikke den store erfaring, men mener der er noget med at de har forsk. styrke som man skal være opmærksom på, ligesom med ellekogler.
Ege, bøge og birkeblade kan man vist bare putte i den mængde man synes, men de har helt sikkert ikke den præcis samme virkning, så den kan da godt være en kombi ikke er nogen dum ide :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Dahl1 (Inaktiv) - 27/09-2010 14:48 27/09-2010 14:48
#5 Forstår ikke du koger dem, så ryger alt det gode ud af bladene og de mister deres effect?

Jeg tester mine rejer med 18 forskellige blade lige nu. Pas på med Kirsebær Lauerbær blade, hele mit akvarie døde på en uge. :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger madsen4340 (Inaktiv) - 27/09-2010 14:50 27/09-2010 14:50
Eller man kan også bare købe en pose blade - hvor der er masser i :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger louisevp (Inaktiv) - 27/09-2010 14:59 27/09-2010 14:59
# forskellige blade? jeg har en pose Terbangblade købt i neonfisken for 50 kr og ja den holder og har holdt længe men tror bøgebladene ville pynte, samt i de naturlige miljøer er det jo ikke udsandsynligt med flere slags blade på bunden :)

ellers tak til jer alle, og tak til dig kirsten for et uddybende svar, mente også jeg havde hørt om eg, men var ikke sikker - desuden er de ikke helt begyndt at falde naturligt af i det grønne areal jeg går tur i endnu :)

men de få bøg jeg fik med mig hjem er nu lagt til tørre, tænkte jeg ville starte på noget lotus royal da det jo "suger godt ;) og så i moren eller overmorgen stille dem på avispapir, men i virkeligheden kunne jeg vel godt allerede afprøve et par stykker i akvariet da de jo også bliver våde der :) ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Heiberg (Inaktiv) - 27/09-2010 15:01 27/09-2010 15:01
#6 Kan da godt være jeg har været lidt paranoid mht. utøj, vil forsøge at lade være :)

Lyder meget spændene med bladtest, lad os endelig høre mere til dine resultater.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger louisevp (Inaktiv) - 27/09-2010 15:01 27/09-2010 15:01
# 4 ang den brune farve så er det jo bare en sidegevinst, har kampfisk og boraras brigittae gående der, og ser gerne deres farver fremhævet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 27/09-2010 15:18 27/09-2010 15:18
#10 jeg er sikker på, du vil se dine fisk vise mere glød :) Og de blade du har samlet idag, kan du sagtens smide i nu - er de våde, synker de formentlig til bunds med det samme. De helt visne og tørre blade kan godt flyde rundt et par dage i overfladen, inden de giver op...

Senest har jeg givet mine chokoladegurami-unger mere thefarvet vand, og jeg skal love for, de fandt det smukke dress frem ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger louisevp (Inaktiv) - 27/09-2010 17:02 27/09-2010 17:02
skiftede vand i går og kunne allerede se en stor effekt af Terbangblade bladene, da jeg skifter nar reted i en helt hvid spand først, de v så thefarvet :)

de er kommet i nu bladene, havde kun samlet de tørreste reneste op så de hænger i overfalden, men bøgeblade er bare så flotte, så et akvarie herinde med en del bøgeblade i og det var der jegfik lysten selv da farven er så varm og kar :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger louisevp (Inaktiv) - 28/09-2010 07:27 28/09-2010 07:27

de er nu altå flotte de bøgeblade :)

Annoncører
Annoncører