Voldsomme aggressioner, camouflerede hunner og enkelte dødsfald.

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 1814

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Spaekfjaes (Inaktiv) - 21/09-2010 21:25 21/09-2010 21:25
Jeg har en 325L med 3 arter, og det har kørt i en del tid efterhånden. Jeg har over den senere tid observeret noget jeg vurderer til at være en stigning i aggressivitet. Det udmønter sig i at det pludselig er et enkelt individ der ser slidt ud (hakker i finner, hale osv) og som til sidst dør. Det virker som om de andre fisk vælger at "tæve" en ihjel. Jeg har set det ske med både hunner og hanner af alle tre arter. Der er lang tid imellem at det sker, så jeg tror ikke at det er en sygdom, som tager en fisk ad gangen. Lige pt er min store han-malle udsat for terror fra en bestemt lombardi-han og jeg har lige klippet hovedet at en esthera der ikke så ud til at komme sig. Blandt Lombardierne er der ikke flere hunner der har den pæne blå farve, de ligner mere meget undertrykte hanner. Jeg har ladet mig fortælle at det kan forekomme, for at få fred fra de aggressive hanner. Det sammme er til dels tilfældet blandt mine auratus. Jeg har set yngel fra Auratus og mallerne tidligere, men det er kun Esthera'erne der vokser op.

Jeg tænker på om det kan være fordi der efterhånden er ca 10 småfisk på 3cm, og de derfor rydder ud i egne rækker. (survival of the fittetst)

Så, hvad gør en klog?

Jeg har tænkt på at tage alt interiøret ud og lave en ny opsætning, for at give dem en chance for at danne nye revirer og evt danne en ny magt-balance.
Evt sælge ud af dem og kun have 2 arter, eller måske kun 1.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Spaekfjaes (Inaktiv) - 23/09-2010 19:27 23/09-2010 19:27
What! Der må da være nogen herinde der ved noget.
Har du oplevet noget lign. selv? ved du noget, eller hvad gjorde du selv? Jeg har jo ikke lyst til at lave ulykker, eller flytte om hvis det ikke gør nogen forskel.

Håber på input

-Simon

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Claus S - 23/09-2010 19:46 23/09-2010 19:46
Maylandia lombardoi er en hidsig satan at have i baljen. Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14215
Jeg kan på ingen måde anbefale den.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Akvaritec (Slettet) - 23/09-2010 20:37 23/09-2010 20:37
Hej Simon
Det er vores erfaring, at de arter du har sat sammen, ikke passer så godt med hinanden. Maylandia lombardoi kan være meget voldsomme og Maylandia estherae som du kan se, har samme fornavn, så selv om de ikke ligner hinanden, vil der nogle gange opstå tvister om pigerne og måske kåd krydsninger kan forkomme. :o
Melanochromis auratus er en fredelig fætter, der får svært ved at være i et 325 L. med de to andre arter, de har også yngelpleje op til en uge efter, de har spyttet ungerne ud.
Jeg kan ikke se din opbygning i din 325 L men en masse kalksten der giver en masse gemmesteder er super og du skal nok af med den mest aggressive art *rødmer*
Mvh. Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Akvaritec (Slettet) - 23/09-2010 20:42 23/09-2010 20:42
PS. Fin opbygning af akvariet til arterne :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Spaekfjaes (Inaktiv) - 24/09-2010 21:11 24/09-2010 21:11
Så er der lagt en bytteannonce op. Lombardoi'erne ryger.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger AE (Inaktiv) - 26/09-2010 19:47 26/09-2010 19:47

Hej Simon,

Som jeg læser din profil mm ser det ud til at du har ganske mange store hanner i forhold til hunner samt en del små yngel.

Var jeg dig ville jeg starte helt forfra....sælge alle de store fisk, beholde unger i 3-5 cm størrelsen og så supplere op så du har 35-40 ungfisk (du kan altid tynde ud når de er vokset til og når du kender kønsfordelingen).

Alle mbunaer kan være aggressive det hele handler om at sætte fisk sammen så man opnår den rigtig balance. Lombardoier og esthera'er er ikke speciel aggressive arter.....dem kan du sagtens ha sammen MEN det er vigtigt at du hele tiden har fisk som kan give modspil til den dominerende han. Derimod er melanochromis familen som din auratus hører til en lidt mere voldsom fisk - det er mine erfaringer gennem 25 år. Jeg vil heller ik være bange for kryds mellem lombardoi og esthera så længe du har hanner og hunner af begge arter sker der ik noget.

mvh AE

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Spaekfjaes (Inaktiv) - 26/09-2010 20:34 26/09-2010 20:34
Indlægget er rettet 26/09-2010 20:40 26/09-2010 20:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak for indputs.
Jeg tror jeg har læst næsten hele internettet om hold af malawi'er inden jeg startede op. Og der er nærmest ingen konsensus om nogen ting!
Nogen siger ét om hvilke fisk der krydser, hvor meget strøm, lys, foder osv, andre siger noget andet. Nogen siger trioer, andre taler for at holde flokke. Der er mange der gerne vil komme med gode råd, men jeg fornemmer at der også er mange der gerne vil lyde klogere end de er. (den er hverken til AE eller Akvaritec) ;)

Lige efter min store omrokering ( Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1061874 )
var det den røde Estherae der styrede festen, han satte sig på halvdelen af akvariet, og de andre kunne bare skride. Med tiden fik en auratus moslet sig ind og så var der balance i noget tid. Men inden for de sidste måneder har Lombardoi alfa hannen sat dagsordnen, og han er en aggressiv MoFo. Han angriber alt der kommer inde for hans territorie, selv om det er en algemagnet eller en vandslange.

Jeg vil være ked af at skille mig af med alle de store, jeg kan jo godt lide at der er lidt adfærd at observere blandt de voksne fisk. Er der chance for at rette op på balancen ved at skille mig af med lombardoi og supplere op med de to andre slags, med rigeligt af hunner? Jeg synes jo også det er en del af udfordringen, at få det til at virke, og ikke bare købe unger og starte forfra.

-Simon

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AE (Inaktiv) - 26/09-2010 21:51 26/09-2010 21:51

Hej Simon,

Det handler ikke om at man vil lyde klogere end man er, men simpelhen at dele om sine erfaringer. Så længe folk fortæller om egne erfaringer har hver især jo ret og det er jo positivt for dig som spørger, da du hermed har flere potientelle løsninger at vælge i mellem.

I min verden er der to måder at holde mbunaer på: 1) Ganske få arter men med mange individer eller 2) Manger Individer fordelt på manger arter eller kaos princippet som man også kalder for. For begge måder gælder det at der skal mange fisk til. Mange huler og mange fisk......du kan ik lave om på fiskenes måde at være på hvilke for mbunaer vil sige revir hævdende og til tider aggressive. Det du kan gøre er at at fordele de dominerendes "tryk" ud på flere fisk således at trykket på den enkelte fisk bliver mindre. Selvfølgelig er der typer som er mere barske end andre men den vigtigste regel er: mange fisk og mange huler.

Jeg har ALTID sørget for at købe mindre fisk end dem jeg har når jeg har tilført fisk til min balje. Der er i ethvert mbuna akvarie et form for magt hierarki og en stor fisk er altid en størrere trussel end mindre fisk. Det betyder at det er svært at tilføre store fisk til et akvarie med store fisk.

Vælger du at beholde de to andre typer så kan du godt rette op på balancen. Personligt ville jeg fylde op så jeg har 25-30 fisk i baljen med masser af huler. Fang alle dine nuværende fisk op inden du hælder de nye fisk i og lav så om på hele akvariet mht hulerne......dine fisk vil nu ha travlt med at tilkæmpe sig nye huler fremfor at jagte de nye fisk.

Pøj pøj med baljen!!

mvh AE

PS: Der er masser af adfærd også i små mbunaer på 5cm......men også her er nøgleordet at der skal være balance.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger nissenkøb (Inaktiv) - 30/11-2010 20:49 30/11-2010 20:49
Spaekfjaes skrev :
Jeg har en 325L med 3 arter, og det har kørt i en del tid efterhånden. Jeg har over den senere tid observeret noget jeg vurderer til at være en stigning i aggressivitet. Det udmønter sig i at det pludselig er et enkelt individ der ser slidt ud (hakker i finner, hale osv) og som til sidst dør. Det virker som om de andre fisk vælger at "tæve" en ihjel. Jeg har set det ske med både hunner og hanner af alle tre arter. Der er lang tid imellem at det sker, så jeg tror ikke at det er en sygdom, som tager en fisk ad gangen. Lige pt er min store han-malle udsat for terror fra en bestemt lombardi-han og jeg har lige klippet hovedet at en esthera der ikke så ud til at komme sig. Blandt Lombardierne er der ikke flere hunner der har den pæne blå farve, de ligner mere meget undertrykte hanner. Jeg har ladet mig fortælle at det kan forekomme, for at få fred fra de aggressive hanner. Det sammme er til dels tilfældet blandt mine auratus. Jeg har set yngel fra Auratus og mallerne tidligere, men det er kun Esthera'erne der vokser op.

Jeg tænker på om det kan være fordi der efterhånden er ca 10 småfisk på 3cm, og de derfor rydder ud i egne rækker. (survival of the fittetst)

Så, hvad gør en klog?

Jeg har tænkt på at tage alt interiøret ud og lave en ny opsætning, for at give dem en chance for at danne nye revirer og evt danne en ny magt-balance.

Spaekfjaes skrev :

Så, hvad gør en klog?

jeg har fundet ud af med min Lombardie han at det har meget at sige med opsætningen af akvariet (jeg har ændret mit 3 gange og det kører bare nu ) jeg får enda yngel nu. de er nogle agressive sataner men det er nu en meget flot fisk.......sørg også for
at det ikke er den stærkeste fisk i akvariet jeg har en gresahaki der kan ordne den hvis den bliver for fræk..... men det sker nu sjældent (meget fredelig art)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger nissenkøb (Inaktiv) - 30/11-2010 20:52 30/11-2010 20:52
bette13 skrev :
Maylandia lombardoi er en hidsig satan at have i baljen. Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14215
Jeg kan på ingen måde anbefale den.
nissenkøb skrev :
Spaekfjaes skrev :

Så, hvad gør en klog?

Spaekfjaes skrev :

Så, hvad gør en klog?

jeg har fundet ud af med min Lombardie han at det har meget at sige med opsætningen af akvariet (jeg har ændret mit 3 gange og det kører bare nu ) jeg får enda yngel nu. de er nogle agressive sataner men det er nu en meget flot fisk.......sørg også for
at det ikke er den stærkeste fisk i akvariet jeg har en gresahaki der kan ordne den hvis den bliver for fræk..... men det sker nu sjældent (meget fredelig art)
ps. jeg har også Maylandia estherae sammen med lombardie (der yngler)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Dav (Inaktiv) - 01/12-2010 15:49 01/12-2010 15:49
Det er et spørgsmål om sund fornuft og konsekvens.

Vil du gerne have din Lombardoi til at holde op med at tyrrannisere dit 325'er, som burde være stort nok, så må du enten skaffe dig af med den han, eller finde en anden arts han, der banker ham. Men det bliver let skruen uden ende.

Du har tilsyneladende en problemfisk - de findes!

Har du et andet akvarie, så prøv at isolere ham for at se om der kommer mere balance i 325'eren.

Desuden - auratus nævnes som en fredelig fætter...... det genkender jeg bestemt ikke!
Jeg har prøvet det du skriver med en auratus han, der ville slagte alle andre end dem der ville yngle med ham. Det lykkedes for ham at slagte 5-6 fisk, inden han blev stoppet... af mig B)

Annoncører
Annoncører