The Cove, det gjorde ondt langt inde!

Postet under : Siden - Akvariesiden Offtopic
Visninger : 2153

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 14/09-2010 22:50 14/09-2010 22:50
Hej

Jeg sidder her med en klump i halsen og en følelse af afmagt efter at jeg i aften har set The Cove på DR2. Det er dog ikke fordi jeg vil lave et et tude topic, jeg vil bare høre om andre også så denne utrolig barske film?

Jeg kan kun være sur på mig selv over ikke at have set denne dokumentar før nu, for den gav mig godt nok meget at tænke over. Jeg er ikke normalt typen der sidder og "tuder" over dokumentar film, men The Cove var utrolig god til at bygge op til det forfærdelige klimaks. Det hele er ligeledes ekstremt afpudset med fokus på at få sagen ud i verden på en Hollywood måde. Filmen er selvfølgelig af gode grunde ensidet, som så mange andre dokumentar film, men jeg kan kun stå uforstående over for Japans holdning til hvalfangst ... men det er jo sjældent at vi faktisk ser hvad der sker når de slagter hvaler.

Personligt får jeg helt lyst til at støtte et eller andet. Om det bliver delfiner/hvaler ved jeg ikke, for det er jo så mange andre dyr der forsvinder i verden.

Nå, men del da jeres meninger om filmen og til jer som ikke fik den set, se den!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger rytterknægt (Inaktiv) - 14/09-2010 23:13 14/09-2010 23:13
Indlægget er rettet 14/09-2010 23:16 14/09-2010 23:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja, jeg så den også. Virkelig god, fangende og rørende dokumentar! Dette her sker ved alle mulige andre dyr, men det kom nærmere på mig, fordi de gjorde så meget ud af at vise, at delfiner er meget intelligente dyr, som faktisk også har noget der minder om en "bevidsthed" ligesom os mennesker.

Fiskerne er hensynsløse og brutale. Men regeringen og folkene bag er endnu værre! Føj.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 14/09-2010 23:22 14/09-2010 23:22
Ja, jeg har også set den..

Havde præcis samme følelse som dig bagefter, men så går der en uges tid og så er det glemt. Så ser man "Glass-walls" og så får man det igen helt vildt skidt. Så går der en uges tid igen, så var der oversvømmelse i Pakistan, og den anden dag er der en eller anden psykopat der forsøger at sprænge noget i luften på et hotel i kbh. og nu sidder jeg så her og trøstespiser.. Nå, måske ikke helt, men livet er bare fuld af alt muligt elendigt.
Man må jo vælge en eller anden ting at gå op i, jeg har valgt saltvand. Andre vælger at redde delfiner eller prøve at overbevise folk om at blive vegetarer.

Fik iøvrigt også en voldsom lyst til at støtte anti hval/delfinfangst, men da filmen nåede til scenen med det der hvalkonsortium og man fik set hvor korrupt det hele var, så er det jo som at slå i en pude. Én ting der er helt sikkert er, at jeg aldrig skal i Marineworld eller Seaworld eller hvad de nu hedder. Aldrig!

Til jer der ikke har set Glass-walls: Eksternt link http://www.meat.org/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger rytterknægt (Inaktiv) - 14/09-2010 23:40 14/09-2010 23:40
Indlægget er rettet 14/09-2010 23:41 14/09-2010 23:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#3 Fy for helvede da.. jeg er målløs. Ja, vi har brug for masseproduktion for at brødføde alle, men kan de da for helvede ikke opføre sig ordentlig når dyrene skal aflives og transporteres/opbevares.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 14/09-2010 23:57 14/09-2010 23:57
#3 Ja desværre har jeg nok også mere eller mindre glemt den om en uges tid. Billederne af øresvin som bliver slagtet meningsløst i hundredevis står dog nok alligevel lidt tid på nethinden.

Havde set lidt af Glass Walls før, det er også tankevækkende billeder tiltrods for at det er godt gennemsyret af PETA. Men det er jo desværre den verden vi lever i og forbrugerne vil helst betale så lidt som muligt for varen, hvilket resultere i billige og uetiske produktionmetoder.

Jeg bliver selvfølgelig ikke vegetar af at se en ko hænge og sprælle med åben hals, men jeg får da lyst til at købe flere velproduceret dyre produkter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 15/09-2010 13:08 15/09-2010 13:08
Ja, den er selvfølgelig ret gennemsyret. Men efter selv at have været i pelsdyrsbranchen, har jeg oplevet på egen hånd hvordan det foregår. Mit indtryk er at TV2 dokumentaren Operation X ikke på nogen måde er overdrevet, tværtimod.

Har en bekendt som har haft med fjerkræsproduktion og han fortæller om hvordan polske arbejdshold kommer op til danmark og i løbet af nogle dage får tømt en fjerkræshal for tusindvis af kyllinger som bliver behandlet som man ser på videoen.

Synes det er lidt sygt, at det er nødvendigt at behandle dyr så dårligt for, at kunne holde priserne nede så vi forbrugere kan hente det ene vandvittige tilbud hjem efter det andet fra de store supermarkeder. Ak ja.. *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger louisedahl (Inaktiv) - 15/09-2010 13:56 15/09-2010 13:56
Jeg så også The Cove, og den gjorde indtryk. Jeg kender også meget vel den følelse, som Anders beskriver, af at der foregår så mange frygtelige ting i verden, at det bliver helt uoverskueligt, og man kommer til at føle sig magtesløs. Men her synes jeg så, at det er vigtigt at vælge noget ud. For det kan godt være, at man kun kan gøre en lille bitte forskel, men hvis bare man kan redde en enkelt delfin eller puma eller hvad det nu bliver, så er det vel også at gøre en forskel. Ligesom vi i det daglige liv kan prøve at opføre os som ansvarlige forbrugere.
For et år siden var jeg så heldig at løbe ind i en puma på en vandretur i de canadiske Rocky Mountains - og også slippe levende fra det ;) - At opleve en vild puma i naturen, gjorde et uudslætteligt indtryk på mig. Jeg besluttede derfor at involvere mig i kampen for fredning og mod den helt usmagelige form for jagt, der stadig foregår på pumaer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Gaius (Inaktiv) - 16/09-2010 10:20 16/09-2010 10:20
AndersGS skrev :
Til jer der ikke har set Glass-walls: Eksternt link http://www.meat.org/

3 .... 2 .... 1 ...... og væk var appetitten ... :|

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 16/09-2010 13:58 16/09-2010 13:58
Indlægget er rettet 16/09-2010 14:20 16/09-2010 14:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja, man kan blive helt syg af at tænke på hvad der foregår ude i verden - og ikke mindst i Danmark :( .

Vi er selv et af de værste lande mht. dyrevelfærd, vi er førende på produktion af mink og svin under yderst grusomme forhold, ligesom "The Cove" ligeså godt kunne være filmet på Færøerne. Her foregår årligt et tilsvarende slagteri på grindehvaler - under beskyttelse af den danske flåde !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eksternt link http://www.seashepherd.org/grind-stop

Eksternt link http://www.seashepherd.org/news-and-media/news-100818-1.html

Kan kun opfordre til at hver enkelt gør noget, lige meget hvad - bare gør noget i stedet for at sidde på den flade.

Start f.eks. med at give en underskrift til Partiet FOKUS, der har dyrevelfærd som højeste prioritet på den politiske dagsorden.

Eksternt link www.partietfokus.dk

Eksternt link http://www.grisensverden.dk/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 16/09-2010 14:04 16/09-2010 14:04
nogen der evt. har et link til "the cove"?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 16/09-2010 14:07 16/09-2010 14:07

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Apple (Inaktiv) - 03/10-2010 23:01 03/10-2010 23:01
appropo Eksternt link www.meat.org så tænker jeg bare...og folk bliver rystet over at hører jeg går på jagt ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 04/10-2010 08:56 04/10-2010 08:56
#12 - et drab er et drab, hvad med anskydninger, der aldrig bliver fundet ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/10-2010 09:34 04/10-2010 09:34
#12 Jeg er selv jæger, og bliver tit haglet ned ved selskaber o.lign. Det er helt utroligt hvilket billede medierne har skabt omkring jagt og det at være jæger.

"De dræber dyrene og anskyder det ene dyr efter det andet". Det er klart der er en vis procentdel der bliver anskudt - det er umuligt andet, så længe mennesker er indblandet. Men de få gange jeg har oplevet et dyr blive anskudt, er det helt tydeligt at jægeren har det meget dårligt med det - der er jo ikke tale om koldblodede maskingeværsskytter. Desuden tages der straks fat om problemet og er schweisshund sættes på opgaven, jagten genoptages typisk ikke før dyret er fundet.

Hele jagtkonceptet er meget traditionsbundet og handler om respekt for naturen og hinanden. Man ser fx. meget ned på anskydninger, da det giver et indtryk af at pågældende jæger ikke har trænet skydning nok eller ikke er opmærksom nok på jagten. Giver man det indtryk at man ikke er en dygtig skytte, så bliver man heller ikke inviteret med på jagten.

Jeg har oplevet en enkelt gang, at vi havde en herregårdsarving med på en jagt engang. Han fortalte stolt og højlydt om, at han havde nedlagt 123 duer på en enkelt jagt. Det harmonere ikke rigtigt med jagt og regulering af bestanden, men mere om direkte nedskydning. Så han fik da lige lov at blive "glemt" på en såt og måtte selv gå de 8 km i gummistøvler hjem til gården. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 04/10-2010 10:45 04/10-2010 10:45
#14.

Jeg tror nu ikke det er medierne, der har skabt billedet af jægerne - men i høj grad jer selv :( .

F.eks. har jeg selv lidt svært ved, at der er tradition for en vis mængde alkohol i forbindelse med jagt og i min verden hører alkohol og skydevåben altså ikke sammen - specielt når de er rettet mod varmblodede væsener.

Ved ikke om du så det indslag, der var på TV2 i forbindelse med 01. oktober? Der fulgte man et jagtselskab, hvor der var en anskydning. Vildet blev aldrig fundet, selv om der blev anvendt hund. Mon det er det eneste tilfælde?? Næppe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/10-2010 11:04 04/10-2010 11:04

En kold vintermorgen hvor man får en dram for at holde lidt på varmen? Det er der aldrig nogen der er blevet fulde af, ej heller er det uforsvarligt. Der er ikke noget der hedder en "vis mængde alkohol" i jagtregi. Det tolereres ikke.

Så desværre ikke indslaget, men det må da kunne findes på hjemmesiden.

Der sker at vildtet ikke findes, typisk fordi det slet ikke er blevet ramt, altså ved forbiskydning. Men er der den mindste tvivl, så laver man en eftersøgning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 04/10-2010 11:36 04/10-2010 11:36
#16.

Hvad med den solide frokost, hvor der gerne indtages øl og snaps? Det er ganske normalt i mange kredse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/10-2010 12:03 04/10-2010 12:03

Ikke de kredse jeg er kommet i, har aldrig oplevet det. Snaps er ikke en jagtdrik.

Jo, én gang! Til juleafslutning, men der var jagten så også forbi.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger louisedahl (Inaktiv) - 04/10-2010 13:12 04/10-2010 13:12
Indlægget er rettet 04/10-2010 13:17 04/10-2010 13:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis jeg lige må blande mig i jagt-diskussionen, da jeg jo sådan set selv bragte emnet på banen ved at nævne jagt på pumaer - Der findes mange og vidt forskellige former for jagt, som efter min mening slet ikke kan dømmes over én kam.
Jeg har fx intet som helst problem med at en jæger går ud og skyder en fasan. Fasanen har da helt klart et bedre liv end grisene i de danske svinestalde.
Men som sagt findes der også helt andre former for jagt. I Canada og USA jages pumaer at jægere, der kører rundt i deres store firehjulstrækkere, mens et stort kobbel hunde jager pumaen gennem flere døgn, indtil den udmattet søger tilflugt i et træ, og jægerne kører så hen og skyder den ned. De bruger selvfølgelig GPS. Det er vel at mærke udryddelsestruede dyr, der er tale om!
Og i Sydafrika opdrættes løver på farme for at blive skudt på denne måde: Først sultes løven, så kører man den hen og slipper den løs tæt på et træ hvortil man har bundet en ged og hvor en jæger på forhånd har taget opstilling. Når så den sultne løve straks løber hen mod geden, bliver den skudt.
Så jagt er ikke bare jagt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 04/10-2010 13:17 04/10-2010 13:17
Nu er fasaner jo ikke en naturlig art i Danmark - den er indført netop med jagt for øje og kaldes også jagtfasan. Der opdrættes hvert år 1000vis af fasaner og ænder, som så sættes ud i naturen kort før jagt sæsonen starter - blot for at blive skudt. Jeg ser ikke den store forskel på industrilandbrugets grise og opdrættede, halvtamme fugle, der opfedes for at blive skudt.

Emnet kan virkelig bringe mit p.. i kog, så jeg må hellere stå af her før jeg skriver noget, som jeg fortryder senere *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/10-2010 14:19 04/10-2010 14:19
#20 På det punkt er vi HELT enige, jeg synes også det er en underlig holdning at opdrætte dyr udsætte dem og så nedskyde dem. Det er ikke logik i min verden og jeg synes ærlig talt det er noget svineri.

Opdræt med henblik på udsætning kan komme på tale, hvis der har været en særdeles hård vinter og bestanden er langt nede. Men det er der heldigvis langt imellem.

Jeg har ikke selv oplevet det, men min far var inviteret på jagt på en større herregård i det midtjyske, hvor han var meget overrasket over den store bestand af fasaner(dem har vi ikke så mange af i det nordjyske, helt oppe ved Råbjerg), da spørgsmålet så faldt og han fik svaret - pakkede han sammen og kørte hjem.

Vi er enige, så lad den bare ligge her. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Apple (Inaktiv) - 05/10-2010 23:53 05/10-2010 23:53
#14 personligt har jeg det synspunkt at jeg ikke blander jagt med alkohol, det sker først når jagten er ovre.

den jagt som jeg er en del af er ikke med udsatte fugle. Jeg kan se at "ikke jægere" kan finde det perverst når man ser billeder fra store godser med jagtparader der mest af alt minder om blodbad, men det er langt fra alle jægere der driver det på denne måde. jeg kender ikke nogle personligt hvertfald.

min kommentar gik sådan set bare ud på at: jeg driver jagt et par måneder om året, jeg går på en jagt hvor fuglene er trækfugle. jeg skyder maks 8-12 stykker vildt om året (kun fuglevildt) og jeg gør alt hvad der står i min magt for ikke at ende med en anskydning. jeg respektere naturen og kan kun glæde mig når jeg spiser en gåsesteg som jeg ved har levet hele sit liv vildt og trukket fra langt nord på ned til os. ikke levet et eller andet kummerligt liv i en stald og lidt.

jeg håber ikke jeg har provokeret nogen med min kommentar :) det var blot den første tanke jeg kom på da jeg gik ind på Eksternt link www.meat.org og blev nødt til at slukke efter nogle minutter. det kunne jeg simpelthen ikke holde ud at kigge på.

håber ingen føler sig stødt, men man bliver som jæger ofte hængt ud for noget man ikke er. nok er der nogen der opfylder de steotype forstillinger, men det kan gå en pokkers meget på at blive skåret over en karm.

Annoncører
Annoncører