Hvorfor har du fisk?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2555

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Vicks (Inaktiv) - 10/07-2010 20:36 10/07-2010 20:36
Indlægget er rettet 10/07-2010 20:39 10/07-2010 20:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Bølgerne går ind imellem højt her på akvariesiden.dk og som oftest kommer diskussionerne sig af, at folk er uenige om hvad der er rigtigt at gøre når man har fisk og hvad der er forkert.
Min egen holdning til fiskehold løber parallelt med min holdning til dyrehold generelt. Har man ikke i sinde at gøre hvad der er én muligt for at give dyrene de bedste betingelser bør man anskaffe sig bamser eller porcelænsfigurer i stedet.
Jeg snakker ikke om dem der desværre bliver vildledt i butikkerne og vender glad og fro hjem med to mini-slørhaler (der naturligvis aldrig bliver større end de har 3-4 cm *uhh* ) en bowle, muligvis en plante og et par glimmerperler.

Jeg snakker om dem der indretter fiskeboliger ud fra hvad der er "pænt" i deres stue/soveværelse/køkken.
* Firkantede akvarier er kedelige, derfor vil jeg have en bowle da de er smukke.
* Planter over det hele ser rodet og uoverskueligt ud - jeg nøjes med 2 kunstige.
* Farvede pyntesten er meget pænere end alt det kedelige naturtro grus/sand.
* Guldfiskene er obligatoriske i en bowle så nu må de gå der til de ikke kan mere.
* Mine 42 fisk kan SAGTENS være i 54 liter. Der har de boet i mere end 2 måneder og ingen er døde endnu.

- Og så videre og så videre.

For mig, er det enormt svært at forstå. Jeg har ikke været i hobbyen særlig længe, men der er ingen tvivl om, at akvarier i mine øjne bliver smukkere jo mere naturtro de er. Om det er et Malawi set-up med dertilhørende "mangel" på planter eller et sydamerikansk biotop, beplantet fra ende til ende og proppet med rødder er for så vidt sagen uvedkommende.
Hvis fiskene i dammen, passer til den dekoration der er kommet i, så finder jeg det både fascinerende og meget meget kønt.
Det er lige nøjagtig DE akvarier jeg har brugt som målestok og inspiration for mit eget.

Jeg har fundet ud af, at det absolut mest interessante og sjove ved hobbyen er at se alle fisk i baljen trives på bedst mulig vis. Altså har jeg fisk for at levere et så naturligt miljø som overhovedet muligt - ikke for at lave mig et sirligt elegant møbel.
Det flotte består i, synes jeg, at man har formået at gøre akvariet til et så naturligt og fyldestgørende miljø som muligt.

Hvorfor har du fisk? Indrettes akvariet efter DIT eller fiskens behov?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Oscar (Inaktiv) - 10/07-2010 21:39 10/07-2010 21:39

Mit akvarie indrettes, efter både mit, og fiskenes behov. Fiskene kommer naturligvis altid i første række, så jeg starter med at indrette akvariet som fiskene kræver det, og ser derefter hvad jeg kan gøre for at gøre det pænt. I min malawi balje har jeg f.eks. store hammerslået, og javabregne, selvom det ikke er biotopisk korrekt, men så længe fiskene ikke tager skade af det, og det er pænt, ser jeg ingen problemer i at gøre det.

De folk der gør som i de ovenstående punkter forstår sig ikke på dyr, og burde overhovedet ikke have dyr! *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Vicks (Inaktiv) - 10/07-2010 21:58 10/07-2010 21:58
Nej okay - nu skal jeg også lige formulere mig korrekt! Jeg mener så absolut ikke at alle planter SKAL være biotopisk korrekte :P Jeg mente blot, som du også selv er inde på, at hvis fiskenes naturlige biotop omfatter planter i læssevis, så bør man som udgangspunkt sørge for at akvarium der er så godt beplantet som overhovedet muligt - uden naturligvis at hæmme fiskens svømmemulighed :)

Jeg har planter fra mange verdensdele og de er ikke købt ud fra at jeg skal have bolivianske sommerfugle i, men ganske ud fra at sommerfuglene sætter pris på et velbeplantet og dunkelt akvarium. Af samme årsag forventer jeg også at investere i ketapangblade der kan give mig en lidt mørkere bund, omend jeg er ret glad for min hvide sandbund.
Endnu et eksempel.

En fyr kaldte mig forleden ekstremist, fordi jeg udtrykte min mening om at holde fisk (guldfisk) i 54 liter vand og i øvrigt mente at buet glas ikke hørte hjemme i en del af boligen for akvariefisk.
Jeg synes ikke det er ekstremistisk at gøre sit bedste for at tilbyde sin fisk ordentlige forhold - vi ved jo alle at det på mange måder kunne være bedre og at et akvarium uanset hvordan vi vender og drejer den aldrig kommer til at leve op til fiskens naturlige levested.
Men at holde dem i for små akvarier, akvarier uden huler, akvarier uden planter osv osv - det finder jeg nu engang forkert.
Fair nok at man gerne vil have Oscars eller Guldfisk - men så anskaf et akvarium der kan indeholde dem. Hvis det eneste man har råd til/mulighed for er 54 liter... Hvorfor så ikke anskaffe sig et par guppyer? Eller platy'er? Der er så mange uendelige muligheder, men man vælger at købe dyr, der knapt kan dreje sig.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få nogle indput til HVORFOR dette er en mulighed for nogle?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Perfod (Slettet) - 10/07-2010 22:06 10/07-2010 22:06
Indlægget er rettet 10/07-2010 22:09 10/07-2010 22:09 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Aner ikke hvorfor jeg har fisk , det startede med min datter ville have en bowle med en guldfisk , som jeg afslog med det samme ,, jeg købte en 54L starter sæt til min datter som havnede inden i stuen da jeg syntes det var pænt , så min datter fik aldrig sit akvarie.
Jeg købte så et 112 L starter sæt til mig selv 1 uge efter, og så skulle dattere have 54L på sit værelse, men igen blev hun snydt og det havnede i mit arbejdsværelse..
Så nu har jeg købet et 250L og et 325L også får datteren sit 54 liter på værelse ,, så det vil sige fra at det hele skulle være en bowle , så nu knap 2 mdr efter har vi/jeg 4 akvarier.
Mine akvarier er indrettet efter fiskenes behov , og jeg kunne aldrig find på at indrette dem efter et rent visuelt look.
Jeg har flodgrus i dem alle , til trods for pansermaller , men de overlever fint da det er fint afrundet grus i passende størrelse 2-5mm tror jeg..
jeg læser meget om de fisk og planter jeg har , men som nybegynder er alting en lille smule svært , og der er mange nørdet udtryk.
PS: Vil lige tilføje , jeg kan ikke forstille mig et akvarie uden planter , jeg elsker planter , men jo flere planter jo dårligere cirkulation vil jeg mene, så det er vel en balance. har selv rimelig mange planter i mine akvarier

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Oscar (Inaktiv) - 10/07-2010 22:23 10/07-2010 22:23

Mange mener vel at fisk "bare" er dyr, ikke på samme måde som en hund, som jo nærmest er en del af familien. Fisk kan man ikke ae, man kan ikke kramme dem, man kan ikke gå tur med dem på samme måde som andre "kæle"dyr, derfor tror folk vel bare at de ikke rigtig kræver noget, og giver dem bare resterne. Et eksempel er: Man vil gerne have en hund, man læser om dem, spørger folk om råd, osv. Mens mange med fisk, bare går ned i forretningen, spørger lidt til dem, køber et akvarium, en pose fisk, og i med det hele. Heldigvis er folk blevet bedre til at starte op på det, da der jo er en masse herinde, der læser om dem, og spørger om råd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 10/07-2010 22:35 10/07-2010 22:35
Hvorfor jeg har fisk.. Den er nem.. Det har jeg fordi min ældste søn ikke kan tåle pelsdyr..
Om jeg indretter mine akvarier efter fiskenes behov eller mine behov.. Tja.. Mine behov helt og holdent. Langt de fleste akvarier her hos mig er barbunds akvarier uden planter eller nogen form for dekoration..
Så det må være mine behov der bliver dækket der.. Jeg har nemlig ikke akvarier som de fleste andre.
Jeg odrætter rene stammer af Guppyer og derfor er min måde at have akvarier på meget forskelligt fra de fleste andres..
Og jeg har så også 110 akvarier så det er heller ikke som de fleste andre.. nå ja så bor jeg i en 1. sals lejlighed på 86 kvm. Det går fint..:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 10/07-2010 22:50 10/07-2010 22:50
jeg startede med at have fisk fordi en skolekammerat havde et akvarie med prinsesser ca 17- 18 år siden. Jeg startede med at købe et brugt 100 ltr med 5 malawier *rødmer* ( vidste ikke bedre) de levede udelukkende at hakket oksehjerte og så ud til at trives fint, flotte farver og ynglede flittigt B) .
siden da har jeg været inde over selskabsakvarier, cichlidehold o.s.v.
jeg opdagede hurtigt at det er noget af det mest afslappende, bare at sidde og stirre ind i akvariet og følge med i fiskenes adfærd.
Om det er biotopisk korrekt, rager mig en høstblomst, så længe jeg bare kan se at fiskene trives ( forstået på den måde, at jeg selvfølge er opmærksom på hvilke fisk der "kræver" rødder, stensætninger, planter o.s.v. Temp i akvarierne er selvfølgelig også tilpasset de forskellige fisks behov.
I December 2009 havde jeg 2 akvarier oppe og køre, og lige pt. har jeg 8, med diverse cichlider ;) B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 10/07-2010 22:53 10/07-2010 22:53
# 6 110 akvarier på 86 kvm *blink* imponerende..... det kræver da næsten nogle billeder hva Bo ;) det gad jeg sgi godt at se hvordan du har fået dem presset ind :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 10/07-2010 23:00 10/07-2010 23:00

Det handler såmænd bare om at have reoler nok..:-)

Jeg har ikke foto af det lige PT. men du er velkommen til ved selvsyn at se mit set up..:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Perfod (Slettet) - 10/07-2010 23:13 10/07-2010 23:13
#8 med 110 akvarier kunne du sgu godt lige smide en god bund i og godt med planter helst nogle planter der kræver godt med co2 så du skal have 110 anlæg stående... ... :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Martin H. (Inaktiv) - 10/07-2010 23:14 10/07-2010 23:14
Oscar: det du siger om ovenstående punkter er ikke helt rigtigt,
jeg tror at vi alle sammen engang har været ligeså vildledte og uvidendeor
For mig handler det om at folk får den rette vejledning, ligesom alle vi andre
også engang har fået den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 10/07-2010 23:19 10/07-2010 23:19
# 9 fristende tilbud, men der er en god bid vej fra ringsted til bjerringbro, selvom jeg netop i dag har fået lavet min mc :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger magnus1136 (Inaktiv) - 10/07-2010 23:27 10/07-2010 23:27
Jeg har fisk fordi jeg elsker at se levende dyr der trives og få unger, og det blev fisk fordi jeg synes det er for træls at skifte bund i et marsvinebur :D
Desuden synes jeg det er utrolig spændende at der findes så mange forskellige fisk, og at de har så forskellige behov.
Og så synes er det dejligt at se ens fisk få unger som bliver voksne og selv får unger, også selvom jeg ikke er ret god til at opdrætte dem *rødmer*

Fisk er dejlige :D Drømmer stadig om større og større akvarier :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger c sørensen (Inaktiv) - 10/07-2010 23:43 10/07-2010 23:43
Tja... det startede vel, da jeg var barn. Der havde vi et akvarie. Jeg har altid været utrolig facineret af fisk - mine ynglingsprogrammer som barn/ung var Jack Qustoe og andre hav/undervandsprogrammer. Jeg købte så mit første eget akvarie få år efter, jeg var flyttet hjemmefra. Det var et 80L med jernramme. Det voksede og blev til yderligere et 45L og et 160L. Så var der lige et par år uden akvarier - men så holdt den heller ikke længere - først et 45L igen og så et 250L. Og det er så udvidet med lidt flere akvarier siden. Desværre var jeg dum nok til at sælge 250L for 7 år siden, da jeg ikke syntes, jeg havde tid på det tidspunkt til så meget vand, 2 små børn, arbejde, hus og heste. Men jeg fortrød det hurtigt MEGET hurtigt :( . Kunne godt lige bruge det idag med lidt Tanganyika eller rødstrubet........ :D

Jeg synes, at fisk er utrolig afstressende og flotte at kigge på. Og det er hyggeligt at bruge tid på at indrette et akvarie, der passer både til fiskenes behov for svømmeplads, planter, sten, huler osv - men også til ens eget behov for, hvad der er flot og afstressende.
Jeg indretter altså udfra, hvad jeg godt selv kan li at kigge på. Men samtidig efter, hvilke behov fiskene har for det, der er i akvariet, temperatur, hyppighed for vandskift osv. Jeg kan godt li at kigge på et velpasset akvarie, hvor det er tydeligt at fiskene trives. Det giver én en hel masse igen.

Andre spørger tit, hvorfor jeg nu skrifter vand igen - eller om ikke jeg snart skal flytte ned i akvariet, eller om jeg ikke går i opløsning. Og at jeg gider..... Men jeg synes, det er afstressende at slæbe vand, at lave lidt om, at fodre fisk osv. osv. ;)

Jeg tager gerne lige en ugentlig tur ud i forretningerne og kigger, hvad de nu har, får ideer, en ny plante og lige en snak. Det synes jeg er rigtigt hyggeligt.

Uover det så har jeg nok brugt mere tid på akvarier de sidste par år i og med, at jeg kom ud for en skade for 3½ år siden, hvor jeg fik smadret min nakke/har fået kroniske smerter. Det har vendt 100% om på mit liv. Dvs. al den tid jeg tidligere har brugt på vores heste, det kan jeg ikke på samme måde mere. Bruger stadig tid på hestene, men kan ikke ride, muge ud og alt det hårde arbejde mere. Så derfor har jeg slået mig noget mere på akvariehobbyen. Det har ligesom gjort, at man ikke bare, som andre måske ville gøre, sætter sig ned og bliver passiv! :( :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Vicks (Inaktiv) - 11/07-2010 00:21 11/07-2010 00:21
Sikke mange fine svar :P Og rigtig interessant at høre om folks tanker vedr. deres fisk, indretningen mm.
Jeg mener ikke nødvendigvis at barbundsakvarier er forkert - jeg mener det er forkert hvis man har fisk der gerne vil grave i bundlaget eller fisk der renser gæller o.a.
Det jeg hele tiden vil frem til er det her med at nogen uden større samvittighedskvaler simpelthen trækker på skuldrene over manglende plads og mange andre fornødenheder.

I øvrigt Oscar så har du meget ret, og jeg husker en anden tråd hvor samme idé trådte frem. Der findes uendeligt mange uansvarlige hunde- og katteejere, men ikke desto mindre så er der nemlig en nuttedhedsfaktor der gør sig gældende netop med pelsdyr som kan nusses og puttes med.

Samme situation ser vi jo netop også i forbindelse med aflivning af fisk. Utrolig mange mennesker skylder glad og fro deres svømmende venner ud i wc'et eller propper Hr. Kampfisk i en gryde kogende vand og lukker herefter øjnene for det (synes jeg) åbenlyse vanvittige i det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Oscar (Inaktiv) - 11/07-2010 00:40 11/07-2010 00:40

Jeg vil nu ikke kalde det forkert.Man går jo ikke ned i en dyrekendel, og spørger om hvordan man passer en hund, hvorefter man vælger en, går hjem med den, og så dør den to uger efter fordi man ikke lige havde styr på tingene. Det ser jeg rigtig tit med folk her på siden, som ikke læser på tingene inden de anskaffer sig dem, og beder om dårlig vejledning i butikkerne, og kommer hjem og får en nitrit/ammoniak forgiftning i vandet. Der er jo en grund til at der er skrevet hundrede-vis af akvariebøger, vdr. opstart, pasning osv. Der er noget over fiskene, der gør at flertallet af folk ikke gider at læse på det. Måske er det fordi fisk ikke har lige så meget personlighed som en hund eller kat? Hos mange mennesker køber man jo bare en ny flok fisk når ens gamle dør, det gør man som regel ikke hvis ens 16-årige hund døde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 11/07-2010 08:33 11/07-2010 08:33

Det kunne jeg da sagtens... :D

Der er da også et enkelt 200 Liter med bundlag og planter her i hytten.. Og så er der nogle cory akvarier med bundlag rødder og en masse mos.. Men langt de fleste er barbunds akvarier.. Det er også meget lettere når nu der skal skiftes vand min. 2 gange om ugen..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Lenette (Inaktiv) - 11/07-2010 10:49 11/07-2010 10:49
Jeg fik et 500l akvarie forærende da det ellers blev smidt ud, med pumpe og amatur... så det skal jo prøves.
Min bror havde fisk som barn, det er vist den største erfaring jeg har. Har læst bøger nu og fundet denne side og har lært lidt ellers spørger jeg
Nu er der vand i akvariet og gubby'er og et par neon svømmer fint. Et par helenasnegle, rejer , 12 planter og mos, en stor rod, sand og et sunkent skib pryder mit akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger dyrholm (Inaktiv) - 11/07-2010 12:34 11/07-2010 12:34
som barn havde min far et akvrie stående, som der sprang læk og så var det slut. men jeg syntes det var spændende og når vi besøgte nogen der havde akvarie ja sp sad jeg der en hel aften og gloede fisk. men jeg måtte ikke selv få selv om jeg havde prøvet ihærdigt. som 10 årig blev jeg tilbudt et 70 l. hjemmebygget med det hele og fik lov, så siden da, ja så har der stået et akvarie ved mig. da jeg startede (før nogen havde tænkt tanken internet) var der jo plante smidt i og så nogle sværddrager og platyer, og hvad man ellers kunne finde ved dyrehandleren og såselvfølgelig hvad lommepengene rakte til. siden er der kommet lidt styr på sagerne og indretningen er blevet merer biotopisk og et par artsakvarie er kommet op. der bliver indrettet på fiskenes premisser og derefter mine. mit 250 l. selvskabsakvarie er jo ikke biotopisk korrekt men sådan at fisken har det de skal bruge. så som nybegynder som 10 årig er jeg nu nået til at værer en nybegynder på 43. forstået på den måde at jeg nu er ved at prøve andrer arter af og dermed føler sig som nybegynder igen, dennegang barer ned noget baggrunds viden. så færdig bliver man aldrig :D

pt er jeg ved at finde ud af hvad jeg skal ha i mit 250 l. men ellers har jeg. scalare, johannii og en enkelt galaxy rasbora tilbage. jeg har lige lukket mit guppy akvarie ned, og skal nok have det statet op med nogle mutier (tror Jeg). i min søns akvarie er der neon og kribensis. så lige nu kører der fem akvarie + to med yngel. (scalarer og ancistrus).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger brib - 11/07-2010 12:38 11/07-2010 12:38
Indlægget er rettet 11/07-2010 12:54 11/07-2010 12:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg begyndte at holde fisk, fordi naboerne klagede over at jeg holdt Andalusiske bjerggeder på 3 sal . ( folk er altså sarte ) :-)

Historien er på dette link : Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=524

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger c sørensen (Inaktiv) - 11/07-2010 22:19 11/07-2010 22:19
#20 ok - så ville jeg nu nok også foretrække en nabo med akvarie fremfor geder!! :D :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Smedegaard (Slettet) - 11/07-2010 22:28 11/07-2010 22:28
Det startede med at mine forældre købte et 60 liters vægakvarie, og allerede derfra var jeg solgt.. Vi startede med gubbier, lidt planter og hvad der nu kunne være i sådan et lille akvarie der er 11 cm bredt :P Jeg fandt så for nylig (1 måned) en der solgte et brugt startsæt til 150 kroner inkl alt, og det måtte jeg simpelthen bare have.. Så det pryder nu mit værelse, og det har eddermame været et billigt akvarie, det eneste jeg selv har købt er 3 planter, 1 rod, 2 frøer og 6 kuhli ål, og lidt sand.. Resten, 4 planter, 1 rod, 4 gubbier (snakeskin) 8 sværddrager, 2 snegle osv er noget jeg har fået forærerende,.

Det mest fascinerende ved at få akvarie er næsten at man pludselig opdager hvor mange der egentlig har den hobby :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Smedegaard (Slettet) - 11/07-2010 22:29 11/07-2010 22:29
Men men men, det værste ved at begynde med den her hobby er at man øjeblikkeligt mangler et større akvarie ligemeget hvad man har købt :D

Annoncører
Annoncører