Adfærd hos Nannacara Anomala

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1696

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 14/04-2010 13:32 14/04-2010 13:32
jeg har et par Nannacara Anomala som går alene i 63 ltr fyld med rødder og planter og fint grus.
hos den tidligere ejer havde de lagt æg flere gange, men alle gange var de blevet spist (nok fordi de gik i et selskabsakvarie).
nå men nu går de alene her hos mig og hunnen jagter hannen konstant og han gemmer sig bag pumpen og andre steder han lige kan finde!
er dette normalt hos Nannacara Anomala? eller sidder der en med en god ide til evt. ændringer i akv.?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Steffen kbh (Inaktiv) - 14/04-2010 14:19 14/04-2010 14:19
Hos Nannacara anomala er det som regl hunne der står for yngleplejen det første stykke tid. Hannen levere bare klatten til befrugtning af æg og er egentlig bare i vejen derefter.
Nu skriver du ikke hvor længe de har gået i deres nye akvarie, men det kan være hun har æg et sted i akvariet og derfor ikke gider at have hannen i nærheden.

Da jeg havde Nanncara anomala for nogle år tilbage fik hannen først lov at deltage i yngleplejej efter nogle uger. Indtil da var han bare i vejen. På trods af deres størrelse må jeg sige at hunnerne har hjerter som løver

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger cborch (Inaktiv) - 14/04-2010 15:56 14/04-2010 15:56
Jeg vil råde dig til at få hannen op af akvariet nu. Jeg har mistet en Nannacara-han som følge af at hunnen bankede ham efter æglægning.
I naturen bliver hannen efter befrugtning jaget ud for at forsvare æggene og det er ca. 1 m fra æglægningsstedet, derfor kommer han ikke langt nok væk fra hunnen i dit akvarium, og hun bliver mildest talt gal i hovedet. Selvom hun er halv størrelse af ham og selvom hannen aldrig er bange for nogen andre fisk i akvariet, så forholder det sig anderledes når de har lagt æg, hvor hun er hun i stand til at tage livet af ham. Godt man ikke er dværgcichlide *uhh*

MVH

Carsten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 14/04-2010 16:02 14/04-2010 16:02
jeg har haft dem siden søndag så jeg tvivler stærkt på at der er æg, jeg har ihvertfald ikke set nogen, og hun virker ikke til at vogte over nogen *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 14/04-2010 21:30 14/04-2010 21:30
ingen æg, har lige undersøgt det, men hannen er jaget vildt.
i´ngen der har nogen erfaring med disse fisk?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 14/04-2010 23:35 14/04-2010 23:35
Hvordan er hunnens farvetegning lige nu?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 15/04-2010 15:37 15/04-2010 15:37
# 6 hun skifter mellem en sort stribe langs kroppen, og sort mønster over hele kroppen, men jeg tror det er hver gang hun har jagtet hannen op bag pumpen.

jeg overvejer at skifte dem ud med et par lille mundruger, for det er da godt nok kedeligt at have en rigtig flot han der gemmer sig hele tiden p.g.a. den skøre kælling der hele tiden er efter ham ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 15/04-2010 17:07 15/04-2010 17:07
Hanner er jo nogle kyllinger ;) Min hun var altid skakternet (med felter af sort og gul), når hun vogtede æg eller unger... Du er sikker på, der ikke er æg ét eller andet sted? De kan være utroligt svære at se, hvis de sidder det "rigtige" sted! For mig lyder det altså som om, hun vogter og holder hannen væk... når hun ikke vogter, plejer det at være hannen, der er lidt hysterisk. Men selvfølgelig - alle fisk indenfor samme art opfører sig jo ikke altid ens :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 15/04-2010 17:50 15/04-2010 17:50
# 8 jeg har kigget grundigt efter og hun står ikke noget bestemt sted og vogter over noget...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger læsehesten (Inaktiv) - 15/04-2010 18:01 15/04-2010 18:01
Hej

Jeg har også haft denne dejlige fisk. Jeg har haft en han og to hunner og de to hunner var tit oppe at toppes.

Da den ene havde fået unger og den anden ikke havde fået unger ud af æggene gik de godt nok til den. Hende der ikke havde fået yngel gik direkte til angreb på den anden for at få hendes yngel. Det lykkedes ikke i starten for hende og hun blev ved og ved konstandt. Til sidst havde den hun med yngel mistet næsten hele den ene finne. Dog beholdte hun hendes yngel.

Hannen prøvede så vidt jeg husker at skille de to damer ad, men uden det lykkes for ham. Han fik dog lov at komme tæt på ynglen når hunnerne ikke sloges for at holde guppy'er, sugemaller og pansermaller borte for ynglen. Han fik også lov til at hente ynglen tilbage når de stak af uden at få tæsk når han kom med dem.

Jeg var nybegynder og det var nogle af mine første fisk. Jeg synes selv at akvariet var godt indrettet(112L), men i forhold til det jeg ved idag var det ikke særligt godt. Der var en stor rod i midten med planter på og en kokosnødhule i den ene ende. Derudover var der planter i hjørnerne(vandpest og Vallisneria).

Senere hen da jeg havde problemer med akvariet kom de over i et 54L for dem selv. Der var et par gode rødder der delte akvariet i tre og planter der fyldte godt op, så akvariet så lidt overfyldt ud. Nu boede hunnerne i hver sin ende af akvariet og de jagede hannen frem og tilbage når han kom for tæt på den ene side. Han svømmede nemlig bare ikke ind på midten igen. Han drønnede over i glaset i den modsatte ende. Hvorefter han drønnede tilbage efter nærkontakt med den anden hun. Tilsidst gemte han sig i planterne på midten.

Så fik den ene hun æg igen og så var baladen der igen for nu skulle hannen bare holde sig helt væk fra den halvdel. Det var kun indtil den anden hun havde opdaget der var æg og prøvede at stjæle hulen med æg. Så måtte hannen gerne stå på midten og passe på hun ikke kom tilbage igen.
Der kom dog ingenting ud af æggene. Hunnens finne voksede ud igen. De blev senere flyttet over i et større akvarie med selvskabsfisk, hvor hannen døde højst sandsynelig af hedeslag.

Senere har jeg fundet ud af at hvis jeg havde rette de to rødder på en anden måde ville hannen ikke have fået tæsk og der var flere gemmesteder til dem. Derudover gik det bedst mellem de to køn når hannen skulle beskytte hunnen fra nogle andre fisk.

Nu har jeg ikke set et billede af akvariet, men her er måske noget du kan bruge. Prøv af skabe mange rum(inddelinger) i akvariet med rødder sten og planter. Når du synes der er godt med glemmesteder og rum, så prøv at lave lidt flere ved hjælp af flere planter. Derudover prøv at få fem fisk som hannen skal beskytte hunnen(kommende yngel) imod. Det kan være guppy'er, platy'er eller pansermaller eller nogle helt andre.

Håber jeg har givet dig nogle ideer eller du selv kan finde på nogle ud fra dette.

Mine hunner udfarvede næsten i fuld yngledragt når de sloges inden de havde yngel.

Frank/læsehesten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 15/04-2010 18:46 15/04-2010 18:46
# 10 hej det er billed nr 2 her i dette link Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1094909

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger læsehesten (Inaktiv) - 15/04-2010 20:28 15/04-2010 20:28
Jeg synes det er en rigtig flot indretning(udseende), men den skaber nok ikke så mange inddelinger af akvariet. Jeg ved godt man gerne vil kunne kigge ind i kokosnødden efter æg, men hvis du satte den i et hjørne eller helt hen til siden og så bygger et rum op om den med rødder,sten og planter kan du være heldig at hunnen vil lade hannen være i fred.
Jeg kan rigtig godt lide dit akvarium af udseende.

Frank/læsehesten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 18/04-2010 13:25 18/04-2010 13:25
det er mærkeligt!!!! ..................nu er det hannen der jagter lidt rundt med hunnen og hun er helt sort pånær nogle lyse pletter på ryggen..hmmmm mystisk

Annoncører
Annoncører