Hvor tit et vandskift i akavrie uden skummer??

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2359

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Liludk (Inaktiv) - 09/01-2010 01:22 09/01-2010 01:22
hejsa jeg har sidet og læst lidt om hvorvidt et akvarie kan fungere uden skummer, jeg har et 85liter uden skummer da den jeg skal have er i retsordre pt . jeg jar en kolonilæddercoral og en lille sten med polypper og de vokser stødt og flot , men mit spørgsmål er hvor tit skal jeg skifte vand nu da jeg ik har skummeren?? det har kørt i godt 3uger snart. men fik også 50liter vand med fra et andet velfungeren akvarie sådanne så at jeg kunne få alt op og køre inde for kort tid...
håber nogen kan hjælpe mig lidt :D
knus

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MMartin (Inaktiv) - 09/01-2010 01:39 09/01-2010 01:39
Kan ikke svare dig på hvor tit du skal skifte vand uden skummer, men hvorfor kører du ikke med skummer??? Du kommer helt sikkert til at kæmpe med dine vandværdier og en skummer til den størrelse akvarie koster jo ikke meget...... Salt er jo heller ikke helt billigt, så skal du skifte vand flere gange om ugen så bliver det jo dyrt i længden

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ak1204 (Inaktiv) - 09/01-2010 09:09 09/01-2010 09:09
Jeg vil anbefale en ca 8 - 10 liter om ugen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 09/01-2010 10:53 09/01-2010 10:53
#3 Enig - gerne mere.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 09/01-2010 19:50 09/01-2010 19:50
MMartin skrev :
Kan ikke svare dig på hvor tit du skal skifte vand uden skummer, men hvorfor kører du ikke med skummer??? Du kommer helt sikkert til at kæmpe med dine vandværdier og en skummer til den størrelse akvarie koster jo ikke meget...... Salt er jo heller ikke helt billigt, så skal du skifte vand flere gange om ugen så bliver det jo dyrt i længden

Ligefrem dyrt er da vist lidt overdrevet.

Salt kan fåes for ca. 20 kr. pr. kg., hvis man ellers køber en stor sæk med 25 kg. Hvis man skifter 10 liter vand skal han bruge ca. 330 g. salt. Det vil sige at det koster KUN 7 kr. pr. uge, hvis han vælger at skifte 10 liter saltvand pr. uge.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Liludk (Inaktiv) - 17/01-2010 04:45 17/01-2010 04:45
heysa alle sammen :D undskyld det sene svar. Lomholdt jeg er nu en kvinde og ik en han men det helt okay heheh :D :D

jeg har ingen skummer endnu fordi den jeg skal have er i følge min leverendør udsolgt i danmark og hans leverendør siger den også er udsolgt i tyskland, men jeg står først på listen efter en , nej den er bestemt ikke dyr, og jeg venter også spændt på at få fat i den så jeg kan få lidt mere i min balje. da jeg er ny inde for saltvand har jeg ik den store ide om hvordan verdierne er endnu. og hvordan de helt nøjagtig skal være, men det køre altså enormt godt selvom jeg ik har skiftet vand endnu. min koraller vokser tydeligt meget, der er masser af liv i vandet og en rigtig god gennemtrømning....det skal lige siges at det er 2 af de hårdføre koraller jeg har.
jeg har enda en baby anemone som trives rigtig godt også, men den er også kun 1cm ca og kræver ik så meget....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 17/01-2010 10:30 17/01-2010 10:30
Hvis der kun er dyr i akvariet som ikke fodres, er der ingen grund til at skifte vand, idet der ikke bliver tilført affaldsstoffer. For en sikkerheds skyld kan Du måle NO3 niveauet, og sikre dig at det ikke er stigende. I de fleste akvarier med levende sten, som ikke bliver overbelastet, vil den faktisk falde til ~0 af sig selv.

M.h.t. at vente med at tilsætte dyr, kan du godt sætte flere dyr i, hvis ellers dine værdier allerede er stabile, det skal bare være dyr som kan klare sig uden, eller med meget lidt foder.

En skummer er helt sikkert en god ting, og jeg ville aldrig sætte et akvarium hvor der skal være fisk i, op uden, men den gør jo faktisk ikke andet end at optage en stor del af affaldsstofferne, før de indgår i det biologiske kredsløb. Man kan med andre ord have flere dyr i akvariet, men i orincippet gør det ingen forskel for, hvilke dyr man kan have.

Jeg vil anbefale, at Du ikke skifter vand i opstartsfasen, men derimod måler på især NO3 og NO2 værdierne. På den måde får Du et sikkert billede af, hvornår systemet ikke længere kan klare belastningen, og kan derfra overveje om Du vil begynde at skifte vand, øge kapaciteten (mere effektiv filtrering) eller simpelthen fjerne noget af belastningen igen (fjerne dyr som kræver fodring).

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Liludk (Inaktiv) - 17/01-2010 22:41 17/01-2010 22:41
hejsa Kim :D
tusind tak for svaret. endelig er min ksummer kommet, den er klar til hentining på i næste weekend :D
så jeg håber at jeg kan få mig nogle fisk, da det er et lille akvarie har jeg nu sådan set kun sat mig for at jeg skulle have et klovnepar dannebrugsreje og når de får den hjem en sandspiser, har overvejet en 2 kardinale men er ik sikker, nemlig som du siger med det med overbelastning af systemet. så jeg tænkte aj klovnene skulle være mine prydfisk og resten sku være som cleanup team B) sådan et skal man jo have

men jeg vil helt klart få målt de værdier der. dog kan jeg jo tydeligt se på de minimale grønne alger der kun har sat sig på ruden og ik andre steder at der jo ik er for meget skidt i systmet :D

Annoncører
Annoncører