Hvor længe skal lyset være tændt?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2736

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 17/12-2009 10:53 17/12-2009 10:53
Hej

Jeg er lidt i tvivl om, hvor længe man bør have lyset tændt i sit saltvandsakvarium dagligt?

Lige nu har jeg indstillet det til 8 timer, men jeg synes det er lidt kort tid. Kan jeg godt have det tændt f.eks. 14 timer? (der er indbygget 1 times "solopgang" og 1 times "solnedgang", hvor lyset ikke er særlig kraftigt). Jeg tænker, at der vel umuligt kan være kun 8 timers dagslys i de tropiske have hvor fiskene kommer fra...

På forhånd tak for jeres svar!

Mvh. Johanne

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 17/12-2009 15:50 17/12-2009 15:50
Det kommer an på hvad der er i akvariet, og ikke mindst hvilket lys der er tale om.

T5-rør kan man godt have tændt i 10-12 timer, hvorimod HQI-lys hurtigt kan overdoseres, til skade for mange fastsiddende dyr.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 19/12-2009 22:08 19/12-2009 22:08
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før KimJ, er du nu også helt sikkert på at T5 og HQI adskiller sig på det punkt? T5 kan jo sagtens bruges til at holde sps på linie med hqi. En afgørende faktor er at man tilvender sine koraller langsomt over uger frem for at ændre på antal belysningstimer for hurtigt fra dag til dag.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 20/12-2009 10:56 20/12-2009 10:56
HQI lys indeholder en del UV-lys, både i A, B og C spektret. UV-C strålerne bliver selvfølgelig filtreret fra af bestyttelsesglasset, men A og B strålerne kan altså give problemer. Jeg har selv tumlet en del med det i min balje, som man kan læse om her:
Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Marine/Aquarium%20info/akv1s_developme...

Jeg skal ikke forsværge, at en tilsvarende kraftig belysning med T5 rør, ikke kan give samme resultat, men jeg har i hvert fald aldrig haft problemer i akvarier med omkring 0,5W pr. liter, hvilket vel er ret almindeligt, hvis man ikke direkte går efter at holde meget lyskrævende dyr.

Annoncører
Annoncører