Andinoacara stalsbergi, fra Peru

Postet under : Cichlider - Andet - Videnskab/Fredning
Visninger : 5329

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Jan Sørensen (Slettet) - 13/12-2009 10:20 13/12-2009 10:20
Indlægget er rettet 13/12-2009 10:21 13/12-2009 10:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Endelig fik Alf Stalsberg opkaldt en Cichlide efter sig.
Alf har gennem årene fanget mange nye arter til hobbyen, og videnskaben.

Der har været mange diskussioner om denne art siden han fangede den i Peru for år tilbage.

Men nu har den endelig fået sit navn Andinoacara stalsbergi

Stort tillykke til Alf

Se videnskablig artikel her: Eksternt link http://www.vertebrate-zoology.de/vz59-2/02_Vertebrate_Zoology_59-...

Med venlig hilsen
Jan Sørensen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger puresp (Inaktiv) - 13/12-2009 13:35 13/12-2009 13:35
Jamen det er jo stort for Alf Stalsberg, til lykke med det B)

Fin artikel om Andinoacara slægten iøvrigt. Vidste ikke at Blå Acara også hørte til slægten.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Esben (Inaktiv) - 13/12-2009 14:21 13/12-2009 14:21
Det må vel også siges at være velfortjent :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 13/12-2009 14:28 13/12-2009 14:28

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Peter B (Inaktiv) - 13/12-2009 15:26 13/12-2009 15:26
Indlægget er rettet 13/12-2009 15:27 13/12-2009 15:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#2.Ang. Andinoacare. Der er sket det at der er foretaget en "revision" , så det der før hed Aequidens ...., nu hedder Andinoacara. Feks. hedder en Aequidens pulcher nu en Andinoacare pulcher, en Aequidens rivulatus er en Andinoacare rivulatus osv osv.

Det er en ting forskere har gang i , sådan at sætte deres aftryk på de latinske navne, med et vist tidsinterval, så alle udenadlærte navne pludselig skal revideres og akvariebøgerne bliver uaktuelle og skal fornyes ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 13/12-2009 15:45 13/12-2009 15:45
Peter B skrev :
så det der før hed Aequidens ...., nu hedder Andinoacara.
NEJ DA, det der før var Rivulatus-gruppen i slægten Aequidens har fået sin egen slægt. Der er stadig en slægt der hedder Aequidens, og som f.eks. indeholder Aequidens tetramerus og de andre arter der geografisk hører til i Amazonas. Andinoacara lever alle på vestsiden af Andesbjergene og har intet med Amazonas at gøre. De har været afskåret fra de andre arter i Aequidens slægten så længe, at de har udviklet andre kendetegn, som har gjort det muligt, at skille dem ud i en seperat slægt..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 13/12-2009 16:05 13/12-2009 16:05
Aequidens slægtens opdeling har man kunne se på min side i flere år:
Eksternt link http://www.akvariewest.dk/Fisk/Galleri/Fisk-08_cichlider/Sydameri...
Det har i omkring 20 år været klart, at der var tale om en selvstændig slægt, og det har i lige så mange år været klart, at Aequidens rivulatus ikke var den fisk man gik og kaldte Aequidens rivulatus. Det har jeg pointeret i mange tråde her på siden, og i artikler i forskellige blade og på f.eks. min egen internetside. Det har været et frygteligt misk-mask, hvor akvarister har betegnet Aequidens rivulatus for Green Terror, selv om Green Terror kun er betegnelsen for det der nu hedder Andinoacara stalsbergi, mens de to øvrige Guldsøm og A. rivulatus IKKE er Green Terror. Andinoacara stalsbergi og kun Andinoacara stalsbergi er den der hedder Green Terror i USA, Sølvsøm i Danmark og Silbersaum i Tyskland.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Peter B (Inaktiv) - 13/12-2009 18:57 13/12-2009 18:57
#6. Tak, der er lige noget der skal læses op på der.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger puresp (Inaktiv) - 13/12-2009 21:04 13/12-2009 21:04
Forvirringen er total ... Ifølge artiklen der beskriver stalsbergi (linket i #1) så har rivulatus røde sømme på ryg- og halefinner (der er et billede af den i artiklen), men ... biledet af rivulatus på Tonnys hjemmeside viser rivulatus med hvide sømme ... men det må jo så være forkert ... eller hur? Mon det i virkeligheden viser en stalsbergi ?

Det ser ud som rivulatus kunne være lig med den vi kalder Guldsøm...

Forøvrigt så blev pulcher-gruppen erkendt før rivulatus-gruppen og før de begge blev overført til Andinoacara slægten (igen ifølge stalsbergi artiklen)...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/12-2009 00:17 14/12-2009 00:17
puresp skrev :
Forvirringen er total ...
Det ser ud som rivulatus kunne være lig med den vi kalder Guldsøm...
Ja, det videnskabelige arbejde er ikke færdig endnu.
Jeg fik allerede i 1992 at vide, at der er 3 arter. Grunden var at Alf Stalsberg havde sendt materiale fanget i det nordlige Ecuador til Sven O. Kullander i Stockholm. Jeg var med Alf i Ecuador i 1993, hvor vi fangede samme art igen. Beskedden fra Kullander var, at den fisk svarede til den videnskabelige beskrivelse af Aequidens rivulatus, men at den der allerede fandtes i akvariehobbyen ikke svarede 100% til den videnskabelige beskrivelse af Aequidens rivulatus. Vi har derfor lige siden betegnet denne som Aequidens spec. "Guldsøm" og ventet på at nogle skulle lave en revision.
Alf Stalsberg rejste i 1994 til Peru. En rejse jeg også skulle have været med på, men pga. af problemer med et brækket ben, kom jeg ikke med. Alf gennemgik på den rejse floderne i Peru fra Ecuadors grænse og sydpå til hovedstaden Lima. Det er i dette område af han kom hjem med materiale af Aequidens spec. "Sølvsøm".
Det arbejde der er igang nu er som jeg forstår det 3 arbejder. Første del er beskrivelsen af slægten Andinoacara, som blev offentliggjort i sommer, anden del er beskrivelsen af en ny art Andinoacara stalsbergi som lige er kommet. Tredie del er ikke offentliggjort endnu, men er som jeg forstår det en revision af arterne i slægten Andinoacara, hvor der endelig bliver lavet den opdeling, som vi fik besked om for 15-20 år siden.

Andinoacara rivulatus

Andinoacara spec. "Guldsøm".

Andinoacara spec. "Guldsøm" (en lokalvariant med hvid søm)

Andinoacara stalsbergi (Foto: FIH Akvariefotografen.dk)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Stein (Inaktiv) - 14/12-2009 07:30 14/12-2009 07:30

Fanget i Rio Lurin desember 2008, en flott fisk som hos meg går i lag med Kobbertetra :)
Var heldig med fangsten, fanget 4 små, og fikk 2 par utav de.

Mvh,
Stein

Annoncører
Annoncører