Hvor mange fisk i 54 liter?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2914

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dhokuav (Inaktiv) - 25/10-2009 16:25 25/10-2009 16:25
Hejsa alle akvarie elskere

er der nogle der kan hjælpe mig, jeg ved ikke hvor mange fisk jeg sådan c. må ha' i mit akvarium?
Lige nu har jeg vist 20 + en sugemalle, 5 er neon fisk, og de 5 andre er platty'er. Og jeg havde tænkt mig at aflive alle hanerne af platty'erne, hvad er den mest humane måde så at gøre det på?
Er der nogle der kan hjælpe mig?

Mvh
Dhokuav

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger PernilleLarsen (Inaktiv) - 25/10-2009 16:33 25/10-2009 16:33
Hej Dhokuav

Istedet for at aflive dine platy-hanner, hvad så med at sætte den under "Bortgives" under køb-salg-bytte eller give dem til din dyrehandler?
Hvis du pt. har 20 fisk i dit 54L er det utrolig overbefolket! Hvis 5 er neon fisk, og f andre er platy, hvad er resten så?
Der er en gylden regel, hvor man siger 1cm. voksen fisk pr. liter vand, så du må igang med at kigge på, hvad det er for nogle fisk du har i dit akvarium, finde ud af hvor store de bliver og lave et regnestykke.

Håber at du kunne bruge det til lidt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
SlettetBruger468 (Slettet) - 25/10-2009 16:35 25/10-2009 16:35
20 det er en del fisk, det er en rigtig god ide at komme af med lidt af dem som du selv skriver?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Dhokuav (Inaktiv) - 25/10-2009 16:41 25/10-2009 16:41
undskyld skulle skrive 15 neon fisk :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger mjen (Inaktiv) - 25/10-2009 16:56 25/10-2009 16:56
det akvarie er vildt overbefolket.. 54L er ikke meget og os i mine øjne for lidt til en stime.. da jeg startede med akvarie selv med 54L havde jeg en stime på 10 stk. kileplet fandt hurtigt ud af at når man sad og kiggede på dem i den bette pyt at de kan jo ikke stime ordenligt eller mere end et par step til den ene side og den anden.

dine 5 Platy's egner sig fint i et 54L
men skulle jeg sætte et tal på det når du har et 54L og du smider en del dekoration i af sager og gøjl skal du tænke på du tager nogle af de liter ud af deres svømme plads..

derved har du ikke hele 54L at fylde ud med fisk.
min mening skal alle 15 neon fisk ud.. ved godt de er fine at se på en stime men for deres behov synes jeg ikke pytten er stor nok. dine 5 Platyer vil klare sig fint dertil kan man jo enten få nogle flere platy. eller guppyer.. smide evt. nogle rejer i.

vil holde med #2 istedet for at aflive giv dem til en forhandler eller til en privat der vil have dem. smid dem i bortgives under annoncen og kom af med dem på en god måde..

ellers skal dine fisk i en lille pose med vand og i fryseren.. derved går fisken bare i dvale og mærker derfor ingen ting.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
SlettetBruger468 (Slettet) - 25/10-2009 17:00 25/10-2009 17:00
Hvis du har 15 neonfisk af 3-4 cm er det jo lige omkring de 54L
Hvis vi siger at alle sammen er 3cm så bliver det til 45L
nogle af dem er enda nok mere..

Så har du en malle af hvad? 6 cm? det er jo så 6L oven i, så er du ved at være der hvor der ikke er plads til meget mere :) (:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Dhokuav (Inaktiv) - 25/10-2009 17:17 25/10-2009 17:17
nej mine neon fisk er kun 2cm og min suge malle 4... det kunne du jo ikke vide :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Stinchen (Inaktiv) - 25/10-2009 17:19 25/10-2009 17:19
#7 Man regner med fiskens udvoksede voksenstørrelse.

Mvh Stinchen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MieHee (Inaktiv) - 25/10-2009 18:57 25/10-2009 18:57
#5 Man skal ikke aflive sine fisk ved at putte dem i fryseren! Ja, der er et rygte der siger at de går i dvale, men hvorvidt det er sandt ved man da ikke! Når man ikk ved om påstanden holder, er det da anbefalelsesværdigt at vælge en metode der sikrer at fisken dør hurtigt, og ikke langsomt bliver frosset ihjel. Efter min mening giver det da ikke mening at en eksotisk fisk skal kunne gå i dvale ved at live puttet i en fryser. Det er jo ikke ligefrem en egenskab de har brug for, for at kunne lare sig i deres naturlige biotop?!

Bliver lidt harm når jeg læser sådan nogle indlæg, det er da tilladt at bruge sin sunde fornuft, og forholde sig lidt kritisk til det man hører. *blink*

#1 Hvis du skal aflive en fisk på størrelse med en platy, så klip hovedet af den, eller put den i en pose (uden vand!) og slå den så hårdt ned i bordet som du kan. Så er den med garanti død på stedet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Dhokuav (Inaktiv) - 25/10-2009 18:58 25/10-2009 18:58
jeg tænkte på at hælde den hurtigt ned i kogende vand *skeptisk* virker det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MieHee (Inaktiv) - 25/10-2009 19:02 25/10-2009 19:02
Ja, så længe det er små fisk er det ok med spilkogende vand... Vil sige at en fuldvoksen platy er på grænsen. Det er meget lettere lige at klippe hovedet af den, eller kyle den hårdt ned i et flisegulv f.eks., eller i en pose, som beskrevet ovenfor.

Jeg har fliser lige uden for min dør, så jeg afliver altid fisk ved et hårdt klask ned i fliserne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Dhokuav (Inaktiv) - 25/10-2009 19:25 25/10-2009 19:25
ok tak for hjælpen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger mbunaforever (Inaktiv) - 25/10-2009 20:23 25/10-2009 20:23
giv dem et hurtigt nakkeslag med kniv så er den sag ordnet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger mjen (Inaktiv) - 25/10-2009 20:30 25/10-2009 20:30
#9 nu holder jeg mere til alle de ting jeg har læst i diverse akvaristers bøger frem for det du har at lukke ud.. det virker os meget logisk at de går i dvale når kulden kommer og der er mørkt..

kunne være du skulle med din velvidenhed skrive til diverse forfatterer som jeg selv tror har flere års erfaring på ryggen som akvarist og sige det lort de sælger..

så kan vi kontakte dig næste gang istedet for at læse bøgerne..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Dhokuav (Inaktiv) - 25/10-2009 20:56 25/10-2009 20:56
???????? ok jeg forstod ikke en klegne det må du lige gendtage?????????

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger MieHee (Inaktiv) - 25/10-2009 21:16 25/10-2009 21:16
#14 Tja, så længe du ikke kan komme med et link til en valid side med nogle gode argumenter for at en tropisk fisk kan gå i dvale i løbet af et par timer, og dø uden at mærke noget, så er vi dundrende uenige.
Jeg ser nogle logiske argumenter for at fisken lider unødigt ved at blive fryset ned, men kan selvfølgelig ikke bevise det, og derfor vil jeg lade tvivlen komme fisken til gode, ved at aflive på en måde, som jeg ved den dør af lige med det samme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Midtjylland (Slettet) - 25/10-2009 21:30 25/10-2009 21:30
Indlægget er rettet 25/10-2009 21:31 25/10-2009 21:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fandt lige denne her "artikel" som gennemgår forskellige aflivingsmetoder og vurderer hvor humane de er. Interessant nok står der at nedfrysningsmetoden IKKE kan anbefales til tropiske fisk. Jeg tror Mie har fat i noget. Bruger selv kogning ved helt små fisk og slag ved større.

Eksternt link http://homepage.ntlworld.com/faustus/nicoldaquaria/euthanasia.htm

Artiklen kan "oversættes" til dansk ved hjælp af google translator.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger mjen (Inaktiv) - 26/10-2009 17:23 26/10-2009 17:23
du kan bare sige til hvis jeg skal scanne lortet ind for dig. kan være vi kan finde det på nettet men nu kan jeg lige remse alle linjerne op fra: Guppyer af Kenneth Duelund. Akavariefisk i Danmark:

Aflivning af fisk!
Kogende vand er desværre stadig en meget almindelig aflivningsform. Det er dyrplageri! Fiskene lever i adskillige sekunder efter at man overhælder dem med kogende vand. Så lad være. Den mest skånsomme måde at aflive sin fisk er, at komme dem i en lille pose halvt fyldt med akvarievand, når fisken er kommet i posen bindes der en knude og posen lægges i fryseren. Fisken vil enkelt fortalt gå i dvale og føler dermed ingen smerte.

ligger du selv inde med bogen kan du fint slå det op på side 22. læg mærke til skånsomme

der har du mit sidste ord til dette. har du andet til det kan du jo slå lortet op og finde ud af det.

og har man lidt logisk sans jo så giver det mening at de går i dvale når det er mørkt og der bliver koldt. og det så ligemeget om det er en skide tropisk fisk. tropisk mig her tropisk mig der..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger MieHee (Inaktiv) - 30/10-2009 12:59 30/10-2009 12:59
Jeg er stadig ikke spor overbevist om, at udsagnet om at en tropisk fisk kan gå i dvale i løbet af et par timer i fryseren, er sandt.

Vi kan nok aldrig blive enige om dette emne... Og fred da være med det.

Men hvorfor så aggressivt sprog? Lort mig her og lort mig der... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger jery (Inaktiv) - 30/10-2009 13:02 30/10-2009 13:02
#19: ja, det har du helt ret i.
#18: desværre har hr. Duelund skrevet det i sin ellers udmærkede bog. Det ændrer ikke på det faktum, at den aflivningsmetode ikke er særlig barmhjertig. Og så en lidt bedre tone, ikk'?

Annoncører
Annoncører