Vildtfangede malawi rovcichlider

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Rovcichlider
Visninger : 3122

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger marginatus (Inaktiv) - 21/10-2009 19:03 21/10-2009 19:03
Hej alle :-)

Er der nogle af jer der kunne tænke sig poste nogle billeder af jeres VF malawi rovcichlider? Jeg er ved at samle lidt billeder af forskellige VF rovdyr for at sammenligne lidt med opdrættede individer. Grunden er, at jeg hos mange af mine egne VF, har lagt mærke til at specielt mundens form varierer meget fra VF til opdræt. Nu har jeg gået og tænkt over det i meget lang tid og kunne godt tænke mig at se, om det er det samme hos andre, eller om det er tilfældigt hos mine.

Mvh. Dennis

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger TH (Inaktiv) - 21/10-2009 22:07 21/10-2009 22:07
Der er en teori om at munden og næsen er mere afrundet på fx vf tropheus og mbuna pga af deres fødesøgning. Opdrættede fisk der ikke konstant har raspet alger fra sten vil have et mindre afrundet næseparti. Jeg ved intet om rov men mon ikke der kunne være noget af det samme der kunne gøre sig gældende inden for denne gruppe?

Mvh

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger marginatus (Inaktiv) - 22/10-2009 09:00 22/10-2009 09:00

Jeg tror det bestemt.. Jeg havde selv den mest åbenlyse ide, at de bruger deres mund på en helt anden måde, til at jage småfisk.

Men det er gået igen, hos langt de fleste VF rovdyr jeg har haft igennem årene. Dog har det set ud til at det kun har været hos fisk, der havde en vis størrelse da de blev fanget.

Jeg har nogle VF N. venustus, som blev købt som meget små (4-5 cm.) Hos disse er der ikke den store forskel fra VF til opdræt.
Men hos eksempelvis mine N. fusco, er underkæben markant større end hos opdrættede fisk. Denne fisk var 13-15 cm. da den blev fanget, så den har haft længere tid, til at bruge sine kæber til jagt.

Dennis

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger morsboel (Inaktiv) - 22/10-2009 09:39 22/10-2009 09:39
Det gælder jo også for mange af de tyklæbede at det kun er de vildtfangede fisk, der har læberne. Så det er bestemt set før at livet i fangeskab er med til forme fiskene i andre retninger end blot fedme eller udsultning.

- morsboel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger rostratus - 21/03-2010 19:22 21/03-2010 19:22
Lyder meget logisk i mine øre at vf er mere spids mundet end fx

Annoncører
Annoncører